موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

2️⃣ دومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری

به گزارش روابط عمومی موسسه علمی وپژوهشی فهیم به مناسبت ایام عزا داری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) ویاران با وفایش مجلس سخنرانی وذکر مصیبت از طرف آیت الله کاظم قاضی زاده رئیس موسسه، در محل موسسه فهیم، واقع در شهر مقدس قم در تاریخ ۳/۵/۱۴۰۲با حضور اساتید، نخبه گان حوزوی ودانشگاهی، جمعی کثیری از طلاب وفضلا حوزه علمیه قم برگزارشد.
سخنران دومین شب مجلس عزاداری امام حسین(ع) حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد تقی خلجی بود که سخنرانی خود را با عنوان «اهداف امام در کلام امام »ارائه نمود.
استاد محمد تقی خلجی در صحبت های مقدماتی خود گفت حرکت امام مبتنی بر سند برجسته ای است که دعای عرفه باشد با استناد به دعای عرفه ابعاد واهداف قیام امام حسین علیه السلام را می توان تبین نمود.
وی افزود برای معرفی اهداف قیام امام حسین بایستی به سخنان امام حسین علیه السلام استناد جست . اهداف قیام امام حسین در بیانات ایشان از زمان حرکت از مدینه تا روز عاشورا روشن است .امام در موقعیت ها وفرصت های متعددی اهداف قیام خود را بیان نموده است .
استاد خلجی حرکت امام حسین علیه السلام را کنشی در مقابل حکومت جور دانسته اظهار داشت : امام حسین در مقابل حکومت ظالم وجائر بنی امیه قیام نمود. چون در بیانات آمده است « خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی»  ،معمولا خروج در مواردی به کار می رود که حرکت سیاسی – نظامی به منظور سرنگونی نظام سیاسی مستقر انجام شود. بنی امیه قدرت سیاسی را در جهان اسلام در تحت کنترل خود دارد، ولی امام برای مقابله با ظلم وفساد که در حکومت بنی امیه وجود داشت قیام نمود؛ از منظر امام، نظام سیاسی تحت کنترل بنی امیه، نظامی فاسد است. هدف امام براندازی نظام فاسد بود . حذف وسر نگونی شخص یزید هدف امام نبود ، چون نظام فاسد بود هرکه در این نظام وساختار فساد زا قرار می گرفت مرتکب فساد می شد، از طرف دیگر امام به خوبی می دانست که با یاران اندک وامکانات محدود نمی تواند حکومت فسادزا ی بنی امیه را اسقاط نماید ولی می تواند چهره منکر این حکومت را به مردم معرفی کند؛ زیرا منکر آنان محدود به حوزه خصوصی وامور فردی نمی گردد ،منکر شامل حوزه عمومی نیز می گردد.
در برابر منکر در حوزه عمومی نیز باید مبارزه صورت گیرد چون خطرناک ترین فتنه در جهان اسلام وامت اسلامی فتنه بنی امیه است که کور و تاریک است اگر فتنه را نمی توان ریشه کن نمود ولی باید به مردم معرفی گردد.
سخنران مجلس حرکت امام حسین را به حرکت مادرش فاطمه زهرا(س) در برابر جریان سقیفه مقایسه نموده اظهار داشت :همانگونه که خطبه حضرت زهرا در جریان سقیفه مشروعیت حکومت خلفای سه گانه را مورد پرسش قرار داد، هدف امام حسین(ع) نیز سلب مشروعیت حکومت بنی امیه ورسوایی آنان در افکار عمومی بود.
استاد خلجی در بیان ویژگی های حکومت بنی امیه اظهار داشت:اولا نظام سیاسی تحت کنترل بنی امیه بر اساس نظام ارباب رعیتی استوار بود . ثانیا یزید در سه سال حکومت خود سه جنایت فجیعی را مرتکب شد؛ شهادت امام حسین علیه السلام، تخریب کعبه وفاجعه حره .ثالثا در نظام سیاسی اموی استبداد سیاسی وسلطنت مطلقه حاکم بود . در حقیقت در حکومت بنی امیه نظام اسلامی از نظام خلافت به سلطنت تبدیل شد.
استاد خلجی در مورد مبانی مشروعیت در نظام سیاسی اسلام بیان داشت :خلفای سه گانه در توجیه مشروعیت حکومت خود به اجماع واستخلاف وشورا استتناد می کنند ولی حکومت امام علی بر اساس اجماع شکل گرفت.
حکومت بنی امیه که بر اساس استیلا، قهر وغلبه شکل گرفته بود هیچ کدام از مبانی مشروعیت رائج در فقه سیاسی اهل سنت را نداشت ، بلکه یک حکومت فاسدی بود که بیت المال را براساس میل وسلیقه خود مصرف می کرد، اراذل را در پست های مهم حکومتی منصوب می کرد، افاضل وشایسته گان را در انزوا وحصر سیاسی واجتماعی قرار می داد.
هدف اساسی امام حکومت فاسد بنی امیه بود نه شخصی یزید اگر چه امام می دانست توان بر اندازی حکومت بنی امیه را ندارد ولی برای سلب مشروعیت آنان ونهی از منکر درحوزه عمومی بایستی قیام نماید.