موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات , فلسفه و کلام , انتخاب سردبیر ,

زیست اخلاقی از منظر فلسفه و دین

جلسه نظریه پردازی با موضوع «زیست اخلاقی از منظر فلسفه و دین» برگزار شد

دویست و چهل و یکمین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه فرهنگی فهیم با موضوعی «زیست اخلاقی از منظر فلسفه و دین» و با حضور جمع کثیری از اندیشوران، فضلا و طلاب، شامگاه شنبه 4/7/94 با سخنرانی دکتر سید حسن اسلامی در محل موسسه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسلامی در آغاز به طرح دو پرسش پرداخت که:

  1. آیا اخلاق برای جامع مفید است؟
  2. آیا من باید اخلاقی عمل کنم؟

و سپس افزود: در این که اخلاق برای جامع مفید است شکی در آن نیست زیرا هیچ جامعه ای بدون اخلاق نبوده و در واقع نهاد اخلاق هم قانون را تقویت می کند هم رفتار خوب را تسریع می کند و هم زمینه رشد فردی را فراهم می آورد و هم همبستگی انسانی را استوار می سازد.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: اما پرسش اساسی و بنیادی این است که آیا اخلاقی زیستن مقرون به صرفه است؟ یعنی چرا من باید اخلاقی عمل کنم؟ و این پرسش به خصوص در شرایط بحرانی و زمانی که هنجارهای اخلاقی مختل می شود و بحران شکل می گیرد و بی اخلاقی رواج پیدا می کند برجسته تر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در این جا است که می توان به لحاظ عقل عملی پرسید که آیا به نفع من است که اخلاقی عمل کنم یا نه؟ و به عبارت دیگر چه اشکالی دارد که تمامی افراد جامعه اخلاقی عمل کنند ولی من به اخلاق پیابند نباشم؟ و چنان اخلاق را زیر پا بگذارم که دیگران متوجه آن نباشند.

نظریه پرداز نششست، با ریشه یابی تاریخی این سوال خاطر نشان ساخت که این سوال به لحاظ تاریخی برای اولین بار در گفت و گوهای افلاطونی جلوه گر می شود. که عدالت چیست؟ و افلاطون معتقد است که عدالت چیزی فراتر از عمل به قانون است و آن داشتن سلامت نفس است یعنی هرگاه قوای سه گانه وجود آدمی با هم تعادل داشته باشند و میان آنها هماهنگی باشد به عدالت می انجامد.

استاد تمام دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چه اشکالی دارد که کسی وانمود کند که عادل است بدون آنکه عدالت پیشه کند؟ خاطر نشان کرد: در طول تاریخ تا به امروز به این پرسش پاسخ های متفاوتی داده شد که در مجموع می توان آنها را در 4 دسته جای داد:

  1. پاسخ افلاطونی
  2. پاسخ اگزیستانسیالیستی
  3. پاسخ دوراندیشانه
  4. پاسخ دینی

در ادامه این نشست، استاد اسلامی پاسخ این پرسش را از منظر هر چهار دیدگاه مورد بررسی قرار داد و در پایان حاضران به طرح پرسش هایی پرداختند.

شایان ذکر است که علاقه مندان می توانند مشروح این نشست را از طریق فایل صوتی آن دنبال کنند.

شبیه‌سازی انسانی مسأله قرن ج1

شبیه‌سازی انسانی مسأله قرن ج1

در فوریه 1997 نیوزویک گزارشی از شبیه‌سازی گوسفندی به نام دالی منتشر کردند که یک شوک بزرگ در غرب را در پی داشت به گونه‌ای که رئیس جمهور وقت به شورای اخلاق زیست محیطی نامه‌ای مبنی بر پیامدهای احتمالی این کار و کاربست آن و بر انسان خواستار شد. پاپ‌ژان پل دوم، این کار را محکومت و کاربست آن را بر انسان محکوم کرد، کشورهای غربی، مجمع عمومی سازمان ملل و... شبیه سازی انسان را ممنوع اعلام کردند. البته کشورهای اسلامی به نمایندگی کشورهای اسلامی، مجمع فقه اسل

باز انديشي نسبت اخلاق و سياست

باز انديشي نسبت اخلاق و سياست

مقدمه اخلاق و سياست از واژه هاي آشناست و در ميان جامعه از رابطه این دو بحث های زيادي شده، لذا طرح اين موضوع دشتواريهايي را به همراه دارد از جمله: 1- اين موضوع شناخته شده و نوعاً همگي در برابر آن موضع گيري دارند. خصوصاً که با مباني اعتقادي گره خورده است.

مطالب مرتبط

بررسی عقل دینی

بررسی عقل دینی

همان طوری که سروران گرامی استحضار دارید بحمدالله مؤسسه علمی، پژوهشی و فرهنگی فهیم این توفیق را داشت که یکی از مراکز علمی کیفی باشد و سلسله نشست­های مفید و با کیفیت نظریه پردازی تا حال در این مکان دائر بود و برگزار شد و باز یکی از ویژگی­های مثبت این نشست­ها این بود که هر از چندگاهی از حالت تک­گویی و استفاده از نظریات صاحب­نظران به صورت متکلم وحده یک شیوه­ای دیگری هم اینجا مشاهده کردیم و آن مناظرات علمی و گفتگوی علمی چیزی که شاید در جامعۀ ما به صور

بررسی اخلاق پژوهش و مسایل آن

بررسی اخلاق پژوهش و مسایل آن

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی ایراد سخن می کرد گفت : ما در جایگاه طلبه وظایفی داریم که در سه مقوله :1.ترویج دین؛ 2.معلم؛ 3.تحقیق وی در باره وظیفه سوم گفت:اخلاق پژوهش الزاماتی دارد که پژوهشگر باید رعایت کند. اخلاق پژوهشی و کشف حقیقت باید دو دغدغه مهم یک پژوهشگر باشد، هر کجا اخلاق نادیده گرفته شود ،پژوهش نادیده گرفته شده است.