موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات , فلسفه و کلام , تاریخ و سیره , انتخاب سردبیر ,

دین و نظریه همزیستی

دین و نظریه همزیستی

دویست و چهل و سومین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه فهیم، شامگاه شنبه 16/8/94 با نظریه پردازی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در خصوص «دین و نظریه همزیستی» و با حضور جمع کثیری از اندیشوران، طلاب و دانشجویان در محل موسسه برگزار گردید.

در آغاز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبلغی نظریه نشست ضمن اشاره به روش شناسی استخراج نظریه، خاطر نشان کرد: روش شناسی استخراج نظریه، موضوع اساسی و مهمی است و غیز استخراج حکم که با مراجعه به نصوص دینی یا سیر عملی معصوم و با ابراز تحلیل و استنتاج دقیق می توان آن را بدست آورد.

رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: بر اساس آموزه های اسلامی، دامنه همزیستی انسانها بسیار گسترده و به اندازه هم انسان ها است و اسلام خواهان همزیستی مصالمت آمیز با انسان ها، فارغ از اندیشه و آداب و رسوم آنهاست. و سطح مطلوب و ایده آل همزیستی با انسانها، همزیستی پایدار، کیفیت بالای زندگی و خصلت های عالی و حداکثری زندگی است.

دکتر مبلغی سپس با برشمردن سطوح سطح همزیستی انسان مسلمان با سایر انسانها گفت: اسلام برای همزیستی یک مسلمان با اهل مذهب خود، با مذاهب دیگر، با مومنان به غیر اسلام و همچنین با تمامی انسانها، اصولی را قرار داده که با عمل به آنها، به سطح مطلوب و ایده آلی از همزیستی و تعایش می رسد.

استاد رشته تقریب مذاهب اسلامی، سپس به اهم اصول همزیستی از دیدگاه اسلام پرداخت:

  1. احترام متقابل نسبت به کیان و مقدسات دیگران
  2. رعایت اصل تسامح
  3. وفای به عهد
  4. نفی خشونت و ترور و عوامل هراس انگیز

وی در ادامه با استدلال به حدیثی از معصوم و آیه قرآنی 112 سوره نحل خاطر نشان کرد:

در روایتی امام زین العابدین علیه السلام می فرمایند: «انما الناس بالناس» یعنی قوام ناس به ناس است. و خداوند در آیه شریفه سوره نحل می فرمایند: « وَ ضَرَبَ‏ اللَّهُ‏ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ (112)» در این آیه سخن از قریه و مکانی بوده که وضع بسیار مطلوبی داشته و دارای صفحات امن، امان و آرامش بوده و از هر مکان رزق به آنجا می آمده.

این آیه شریفه قرآن بر روی «کل مکان»  تأکید می کند و نشان می دهد که در تعایش «مکان» شرط نیست یعنی دامنه تعایش گسترده است و فارغ از هر مذهب و بویژه تأکید آیه بر رغدا که به معنای عیش مستقر و پایدار است.

نظریه پرداز نشست با اشاره به جنایت ها و خشونت هایی که فرقه داعش نسبت به سایر مسلمانان و انسان ها مرتکب می شود. گفت: داعش دو خطای فاحش دارد. یکی این که می گوید مشرک باید کشته شود و دیگر آن که معنای شرک را توسعه می دهد. در حالیکه طبق آموزه های اسلامی، مشرک  بما هو مشرک کشته نمی شود و اگر وارد جنگ شد کشته می شود. ولی اگر تمایل به صلح داشت باید صلح برقرار کرد.

دکتر مبلغی در پایان خاطر نشان کرد: اسلام دعوت به توحید را در دستور کار قرار داده و نه دعوت دین خاص را. و هر کس می تواند دین خود را تبیین عقلانی کند، بدون آنکه دیگران را به آن دعوت کند.


شایان ذکر است که فایل صوتی نشست در سایت موسسه فرهنگی فهیم قابل استفاده است.

چالش های فراروی اندیشه تقریب

چالش های فراروی اندیشه تقریب

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و چهاردهمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 10 خرداد ماه ـ با موضوع " چالش های فراروی اندیشه تقریب "، با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد مبلغی» استاد حوزه و دانشگاه و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

فقه و همزیستی

فقه و همزیستی

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله ربّ العالمین، و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا أبي القاسم المصطفی محمد و علی أهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین، سیّما بقیّة الله المنتظر روحي و أرواح العالمین له الفداء. مقدمه السلام علیکِ أیّتها الصدیقة الشهیدة. خداوند متعال را شاکرم که در جمع شما عزیزان هستم و لحظاتی نکته‌هایی را درباره قرآن و حدیث و فقه بیان می‌کنیم. از برگزارکنندگان این جلسه به‌ویژه صدیق گرامی، آقای قاضی‌زاده، از اساتید بزرگوار حوزه علمیه،