به گزارش روابطعمومی مؤسسه فرهنگی – پژوهشی فهیم درشب هشتم محرم مجلس سخنرانی وعزا در سالن اجتماعات موسسه فهیم با حضورجمعی ازاساتید وفضلای حوزه علمیه با سخنرانی آیت الله سید محمد علی ایازی برگزارشد.
آیت الله ایازی سخنرانی خود را با عنوان« امام حسین وانسان معاصر در دینای مدرن»اغازنموده اظهار داشت: درباره نهضت حسینی دو نظریه در میان معاصرین مطرح شده است یک نظریه قائل است پس از اینکه پذیرفتیم نهضت حسینی دارای اهداف و پیامهای مشخصی هست این اهداف در راستای شرایط بحران و شرایط خاص معنا و مفهوم دارد به عبارت دیگر سخنی که در این زمینه مطرح است این است که اگر شرایط استبداد و دیکتاتوری ظلم و مسائل از این قبیل باشد مسئله هدف امام حسین معنا پیدا میکند کارکرد نهضت حسینی یک نوع ظلم ستیزی و حق خواهی و مبارزه طلبی هست.
آیت الله ایازی در ادامه صحبت های خود نظریه دوم را مطرح نموده اظهار داشت: اما در برابر این نظریه، نظریه دیگری میگوید که هرچند پس زمینه حماسه حسینی و نهضت عاشورا ظلم ستیزی و استبداد ستیزی بود اما یکسری پیامها و اصولی را دنبال میکند که براساس این اصول و پیام ها نه تنها مسئله شکل مذهبی و دینی پیدا میکند. بلکه هم فرا تاریخی است هم فرا جغرافیایی است بلکه یک اصول انسانی را مطرح میکند
نظریه اول اگرهم در پس زمینه این اتفاقات وجود دارد اما اینگونه نیست که ما بخواهیم فقط محدود به یک چنین شرایطی مانند استبداد و دیکتاتوری ظلم و مسائل از این قبیل بکنیم ؛ در حوزه مذهبی و دینی شاهدش این است که بعد از حوادث عاشورا تنها شیعیان و موالیان نبودند که به این حادثه استناد میکردند بلکه در اهل سنت هم. شاید شایعترین مقاتل وابتداییترین مقاتل را آنها نوشتند.
استاد حوزه ودانشگاه در ادامه بیان داشت که در این زمینه لازم است بحثی را مطرح کنم که این مساله از دو جهت قابل طرح است
جهت اول این است که شخصیت امام حسین به لحاظ واقعیت اجتماعی مطرح شود نه شخصیت کلامی که در مورد همه ائمه مطرح است که نور واحد هستند به عنوان نمونه اگر بخواهیم در ارتباط شخصیت امام حسین سخن بگویم در مورد شخصیت یزید وخاندان بنی امیه نیز باید سخن گفته شود زیرا بستر اجتماعی که امام حسین در آن قرار داشت در مقابل حکومت بنی امیه بوده است.
آیت الله ایازی بیان داشت: به لحاظ تاریخی امام حسین در شرایطی مخالفت خود را با حکومت بنی امیه مطرح نمود که معاویه با توجه به دستگاه تبلیغاتی وسیع که درسراسرجهان اسلام راه انداخته بود براوضاع مسلط بود فضلیت تراشی برای معاویه مانند کاتب وحی وخال المومنین چیزی مسخره ای است که هیچ مبنای تاریخی ندارد ولی در افکار عمومی قصاص فضلیت هایی رابرای معاویه مطرح کرده بودکه جایگاه مظلوم و ظالم عوض شده بود و اهل بیت در موضع دفاعی قرار گرفته بودند.
ایشان باید در برابرفضلیت تراشی های دستگاه تبلیغاتی بنی امیه پاسخ گو باشند.وقتی امام حسین در برابر فضلیت تراشی ها وقصه گویی ها در فضایل بنی امیه مواجه می شود احساس وظیفه می کند چهره واقعی معاویه ویزید را برای جامعه معرفی نماید
استاد ایازی از کارکرد نسایی عالم سنی مذهب یاد کرد و بیان داشت: نسایی در شام آمد دید که همه مردم از فضایل معاویه نقل می کنند فضایل امام علی مورد فراموشی قرار گرفته است در شام سنایی به نقل فضایل امام علی اقدام کرد
آیت الله ایازی در مورد ضرورت معرفی نهضت حسینی برای انسان معاصر اظهار داشت:
بعد از شهادت امام حسن مجتبی امام حسین منتظر فرصت بود که در مقابل دستگاه بنی امیه قیام کند بعد از مرگ معاویه این فرصت پیش آمد وبستر اجتماعی مساعد شد که امام حسین در برابر یزید قیام نماید
اما نکته ای اساسی مساله گسترش حرکت امام حسین است امروز اگر بخواهیم بگویم امام حسین برای جهان معاصرحرفی برای گفتن دارد باید جهان معاصر را بشناسیم و در چنین بستری است که باید گفت امام حسین حرفی برای گفتن دارد
اگر در این زمینه صحبت کنیم چند ویژگی برای حرکت امام حسین قابل توجه است برای نسل امروز زندگی این جهانی یک مساله جدی شده است.
استاد ایازی بیان داشت: برای نسل امروز استفاده از مواهب این دنیا خیلی مسئله مهمی شده است نقادی از همه کس و همه چیز و زیر سوال بردن بسیاری از جوابهای گذشته یک مسئله جدی است
مسئله دیگر مسئله بروز فردیت و اندیوالیسم به فردگرایی و وقوع شخصیتهایی که این فردیت گرایی را دارد توسعه میدهد امروز واقعاً شما نسل جدید را اگر نگاه کنیدچطور ساعتها روزها وقتش در رسانهها شبکههای اجتماعی اینترنت فیلمهای سینمایی جشنوارهها اصلاً من میتوانم بگویم عوالم خیالی چه جور مشغول شده است و این مسئله ، خیلی مسئله معنای زندگی را به شدت به چالش می کشد مسئله پرسش محور بودن بشر هست مسئله رواداری هست
ما میتوانیم این حماسه حسینی را مطرحش کنیم و فراتر از مسئله مذهبی دینی نظر خودم این است که ما اگر بخواهیم مسئله نهضت حسینی را محدوده به تشیع بکنیم خیانت به امام حسین است؛ اما اگر بخواهیم این پیامهایش را در پس زمینههای دینی خاصی مطرح کنیم و به جای بزرگ کردن و مطرح کردن آن و به حرکت امام حسین نسبت به جنایات یزیدیان بسنده کنیم و فقط آن قسمتش را برجسته کند جفای به آن حضرت کرده ایم.
امروز مجالس سنتی ما عمدتا بیشتر توجه شان به کار یزیدیان است و آن را بیان میکنند نه آن کاری را که حسین انجام داده وآن پیامی که امام حسین داشته است.