موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

آمریکا نه بهشت برین است، نه جهنم سوزان ، و جنبه‌های مثبت و منفی دارد

آمریکا نه بهشت برین است، نه جهنم سوزان ، و جنبه‌های مثبت و منفی دارد

جلسه هم‌اندیشی عده‌ای از اساتید محترم حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ محمدعلی الهی امام‌ و مؤسس دارالحکمه اسلامی آمریکا شب گذشته در مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم برگزار گردید.

در آغاز استاد کاظم قاضی‌زاده رئیس مؤسسه فهیم به معرفی اساتید پرداخته و موضوع جلسه را “بررسی چالش‌های اندیشه اسلامی و مسلمانان در غرب “عنوان کرد.

استاد محمدعلی الهی در آغاز از تشکیل چنین جلسه‌ای ابراز خشنودی کرد و به خاطره عمامه‌گذاری خود در نیم‌قرن پیش توسط آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی اشاره کرد.

امام‌جماعت مسجد میشیگان گفت: سی و چهار سال است که در انگلیس و امریکا هستم و امشب از غربت به غنیمت رسیده‌ام .متأسفانه وقتی به ایران آمدم حادثه هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور اتفاق افتاد.

استاد الهی افزود: جدیداً دیدگاه‌های خود را در باره غزه نوشته‌ام به‌عنوان “قرن بیست و یکم و قیامت غزه ،نامه‌ای به تاریخ” که خدمت شما تقدیم می‌کنم جالب است بدانید اسرائیل با همه حمایت‌ها امنیت ما را ندارد ،حتی در تل‌آویو در وحشت هستند.

وی در مورد انتخابات امریکا گفت: با اینکه ترامپ به جرایم متعدد (سی چهار مورد) محکوم شده بااین‌حال مورد اقبال مردم است و فعلاً از بایدن پیش افتاده است.

استاد الهی افزود: یکی از عجایب این روزهای آمریکا سرکوب دانشجویان توسط پلیس است ، درحالی‌که از افتخارات آمریکا آن است که در ملحقات قانون اساسی که پنج آزادی بنیادی است: آزادی مذهب، آزادی قلم، آزادی مطبوعات، آزادی تجمعات، آزادی اعتراض به دولت و این به منزله اصول‌دین آنها است؛ ولی وقتی به اسرائیل می‌رسند ، فوق قانون ، فوق سازمان ملل ، فوق سازمان‌های بین‌المللی و… رفتار می‌کنند و گویا رئیس‌جمهور گروگان آنهاست .در آمریکا گرچه جمعیت یهودی و مسلمان در آمریکا برابر است؛ ولی نفوذ آنها زیاد است و چهل نماینده در سنا و مجلس نمایندگان دارند درحالی‌که مسلمانان بعد از یک قرن تنها دو نماینده دارند وهم چنین قدرت اقتصادی و سیاسی زیادی یهودیان در آمریکا دارند.

رئیس مؤسسه دارالحکمه اسلامی گفت: البته آمریکا هم به اسرائیل در منطقه نیاز دارد ولذا نسبت به جنایات اسرائیل چشم‌پوشی می‌کند

وی درباره اسلام‌ستیزی در آمریکا گفت: ترامپ با شعار  اسلام‌هراسی رأی آورد واین یکی از خطوط کلی در آنجا است، البته آمریکا نه بهشت برین است، نه جهنم سوزان ، و جنبه‌های مثبت و منفی دارد، فقیر و بی خانمان در خیابان آمریکا دیده می شود.سیصد سال به  سیاهان آمریکا ظلم شده است و نسلی که سیصد سال زیر ستم بوده نمی‌تواند به‌زودی از زیر ستم رهایی یابد. کمر رتست کند .اما  از جنبه‌های مثبت آمریکا جالب است بدانید که شهردار دیربورن و شهر دیگر نزدیک آن هر دو مسلمان شیعه و رئیس پلیس نیز شیعه لبنانی است. البته ایرانی‌ها خیلی در مسیر زندگی جمعی سرمایه‌گذاری نکردند و فقط به زندگی شخصی خودشان می‌رسند.

استاد الهی در باره هم‌زیستی ادیان گفت: من از دیرباز به ارتباط ادیان توجه داشتم و فرصت‌های زیادی را در کنفرانس‌های ادیان در اختیار من می‌گذارند. آنچه زمینه نفوذ در آنجا است محتوای دعوت ما به صلح  و آزادی است

سپس اساتید حاضر در جلسه به اظهار نظر پرداختند :

استاد مسعود ادیب: برای جامعه‌سازی مسلمانان چه‌کار کردید و در مرکز دار الحکمه چه فعالیت‌های دارید؟

استاد الهی: دارالحکمه فعالیت‌های معمول مذهبی مثل نمازجمعه و مجالس داریم و در هم‌اندیشی و تعامل بین ادیان نیز به‌طورجدی وارد شده‌ایم .

استاد سید محمد علی ایازی گفت: باتوجه‌به برخی از دعوای های شیعیان و مسلمانان در غرب آمریکا چه کاری می‌شود کرد که این نزاع‌ها به حداقل برسد و شما هم در این زمینه چه‌کار کردید؟

دکتر حمیدرضا شریعتمداری گفت: لابی فکری و عملی ایرانیان در غرب و آمریکا چگونه است و با لابی ادیان و گروه‌های دیگر چه تفاوت دارد؟

استاد هادی سروش نیز گفت: باتوجه‌به اینکه  در ایران گفته می شود در غرب آزادی موجب فساد وموجب از بین رفتن بنیان خانواده، دینداری واقتصاد است.آیا آنجا واقعا چنین چیزی است وازادی موجب فساد است. در حالیکه می فرمایید شهردار شهرما شیعه است وبا انتخابات  برگزیده شده است.

استاد محمد سروش محلاتی  نیز گفت: وضع دین‌داری در آمریکا چگونه است، درحالی‌که در ایران گفته می‌شود دین‌داری روبه‌کاهش است و بعضاً می‌گویند این مسئله جهانی است؟ نظر شما چیست؟

دکتر مسعود آذربایجانی نیز گفت: یکی از شاخصه‌های روان‌شناسی ، روان‌شناسی جامعه‌گرا است و باید از قابلیت‌های این رشته بهره برد.

 استاد محمدعلی الهی درجمع‌بندی گفت: در مسئله اختلافات شیعیان در غرب که استاد ایازی گفتند باید گفت در انگلستان این اختلافات بیشتر است، اما در آمریکا به جهت پهناوری کشور زمینه فتنه کمتر است. البته ما مثل مسیحیت کاتولیک نیستیم که همه پیرو یک پاپ باشیم و اختلافات از این جا نیز پدید می‌آید. که اقتضای تکثر مرجعیت است . درباره آزادی گرچه آمریکایی‌ها نسبت به اسرائیل حساس هستند؛ اما با این همه  فرصت‌های زیادی هست و مثلا پرچم فلسطین را همه‌جا می‌توانند بلند کنند ، درحالی‌که در برخی کشورهای عربی نمی‌شود از فلسطین دفاع کرد. البته شخصیت‌های روحانی در حفظ وحدت مؤثرند مثلا امام موسی صدر هنوز هم مورد احترام لبنانی های مقیم آمریکا است.

 حاج‌ سید زین‌العابدین شهرستانی که مرکزدارالحکمه ای در کانادا دارند نیز در ادامه گفتند : ما به دارالحکمه حاج‌آقای الهی به‌صورت حضوری چندین بار رفته‌ایم و از نزدیک با کارهای ایشان آشناییم و خیلی مورد تقدیر است .ما درکانادا نیز دو مجله داریم که به چهار زبان منتشر می شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود موسوی که سالیان زیادی در آمریکا تبلیغ می‌کرد ضمن تمجید از فعالیت‌های دار الحکمه آقای الهی گفت: اختلافات بیرون بازتاب اختلافات درون کشور است . ما از دوستان داخل کشور در خواست همدلی بیشتر داریم . وی در ادامه گفت: وقایع هفت ماه غزه موجب تغییر در نگاه اروپائیان شده است وایران را مؤثر در اعتراض‌های دانشگاه‌های آمریکا می‌دانند و قبل از هفت ماه اعتراضی به صهیونیزم نبود؛ ولی امروزه علیه صهیونیزم حتی در رسانه‌های آمریکا سخن می‌گویند.