موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات , انتخاب سردبیر , اخبار موسسه ,

نشست اساتید و محققان حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله علوی بروجردی در مؤسسه فهیم



 

آیت‌الله علوی بروجردی :مهم این نیست که شکست بخوریم، مهم این است که پس از شکست بتوانیم دوباره بایستیم و مسیر صحیح را بیابیم

به گزارش روابط‌ عمومی مؤسسه پژوهشی - فرهنگی فهیم، در آستانه میلاد حضرت زهرا (س) نشست اساتید و محققان حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله علوی بروجردی در مؤسسه فهیم برگزار گردید.

 در این جلسه در ابتدا استاد کاظم قاضی‌زاده رئیس مؤسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم ضمن تشکر از اساتید محترم گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما آن است که در شرایط متحول کنونی نواندیشان دینی چه رسالتی دارند و با توجه به مجموعه محدودیت‌هایی که در فضایی حوزه و جامعه وجود دارد، چه اولویتی در کنش‌های فرهنگی و اجتماعی قابل‌پیگیری است.

 آیت‌الله علوی بروجردی گفت: ما در این چهل و شش سال در برخی موارد به‌صورت آزمون ‌وخطا پیش رفته‌ایم و روحانیت شیعه در این زمینه مورد سؤال و بازخواست است.

 آقای پزشکیان وارث مشکلاتی است که در به‌وجودآمدن آن نقشی نداشته است و متأسفانه چارچوب‌های لازم برای موفقیت ندارد. متأسفانه ما از لبنان حذف شده‌ایم ، حتی شیعیان لبنان نیز به ما نظر خوبی ندارند و این نوعی شکست است.

 استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: مهم این نیست که شکست بخوریم، مهم این است که پس از شکست بتوانیم دوباره بایستیم و مسیر صحیح را بیابیم. بازنگری در مسیر هم به ‌جز آزاد بودن دیدگاه‌ها و فضای تضارب آرا راهی ندارد ؛چرا که  در تضارب آرا  می‌توان راه‌های جدید پیدا کرد.

 نوه آیت‌الله‌العظمی بروجردی گفت:  در جهان معاصر بحث دوستی و دشمنی کشورها مطرح نیست، بحث توجه به منافع است، اگر بخواهیم تحولی در داخل ایجاد شود ، باید در سیاست خارجی تجدیدنظر کنیم.

آیت‌الله بروجردی در باب اقتصاد گفت: اگر دولت از اقتصاد کنار می کشید و امور را به مردم واگذارمی کرد مسلما وضع اقتصاد بهتر بود. واقعیت آن است که بالای هشتاد درصد اقتصاد ما دولتی است، در حالی که در چین بالای هشتاد درصد مالکیت آنها خصوصی است. باید به لحاظ زیر بنایی در باب اقتصاد نیز تحولی ایجاد کنیم.


استاد حوزه علمیه قم گفت: مردم بین روحانیت و مذهب تفکیک نمی‌گذارند و مشکلات را از ناحیه مذهب تشیّع می‌بینند، حوزه تبلیغ ما گره‌خورده است به سیاست داخلی و خارجی ما و مشکلاتی دارد که هنوز آن مشکلات را درک نکرده ایم. این شرایط وقتی درست می‌شود که بیان آزاد باشد، همه بتوانند ابراز نظر کنند تا از میان آن نظرات مطرح شده متخصصان ، مسئولان بهترین را انتخاب کنند.

آیت‌الله علوی بروجردی در جمع‌بندی مطالب خود گفت: به نظر من راه‌حل خروج از مشکلات موجود در دو امر است اول: اذعان به‌ اشتباه مسیر در سیاست داخلی و خارجی . دوم: باز کردن فضای اظهارنظر در جهت تضارب آرا اساتید و دانشمندان در جهت رسیدن بهترین راه‌حل‌ها.

 حجت الاسلام والمسلمین سید صادق قادری از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: به نظر جامعه نه تنها دین گریز است بلکه بعضا دین ستیزهم شده است. باید از تلقی این همانی همه روحانیون جلوگیری کرد و به جامعه وجود دیدگاه‌های دیگر حوزوی را منتقل کرد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی ‌پورحسین از مدیران پژوهشی نیز گفت: امروز پیمایشی را در جلسه قبل که بودم ارائه کردند . بر اساس این پیمایش که در سال 1402 ودر ذیل دولت اقای رئیسی انجام شده است خیلی از شاخص ها نشانگر عدم اقبال به آموزه های دینی در حد بالای پنجاه درصد است .من پیشنهاد می کنم حوزه به دنبال خدمات اجتماعی برود.

 دکتر محسن برهانی گفت: اگر بتوانیم از حقوق و آزادی شهروندان از موضع مذهب دفاع کنیم مطلوب است ؛ حتی به‌صورت جزئی. و این دفاع می‌تواند بخشی از حجیت را برای روحانیت نگهدارد.

 وی اشاره  به آزادی بیان در دیگر کشورها کرد و گفت: در قوانین ما مطالبی است که بعضاً اظهارنظر را مستوجب حبس می‌داند.

استاد محمدتقی فاضل میبدی اشاره کرد: اجماع حوزویان و نواندیشان و درخواست تحول‌های اساسی در سیاست‌گذاری، لازم است و باید نسبت به سایه جنگ نیز حساس بود  و با ابزاری‌های مختلف با اظهارات جنگ‌طلبانه برخی تندروها مقابله کرد.

 استاد هادی سروش گفت: سیاست‌گذاری‌های حضرت آیت‌الله علوی بروجردی در جهت تشویق طلاب به تحصیل در مدرسه خان موجب تقدیر است و چه خوب که در حوزه تبلیغ هم سیاست‌گذاری‌های مناسب و مشابه انجام شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم تقوی نیز ضمن توجه به ملاحظات اساتید در خواست کرد که گرچه  از بزرگانی چون آیت‌الله وحید خراسانی باتوجه‌ به کهولت توقع نیست؛ اما از اساتید برجسته درس خارج توقع بیشتر است و باید صراحتاً در برابر مسائل جامعه اظهارنظر کنند.

 جلسه با سخنان پایانی و تشکر مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به پایان رسید.

 

 

جایگاه حقوق مردم در فقه سیاسی معاصر شیعه

جایگاه حقوق مردم در فقه سیاسی معاصر شیعه

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و بیست و هشتمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 18 بهمن ماه ـ با موضوع "جایگاه حقوق مردم در فقه سیاسی معاصر شیعه" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاظم قاضی زاده» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

جایگاه مصلحت در دین اسلام

جایگاه مصلحت در دین اسلام

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و دومین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 16 اسفندماه ـ با موضوع "جایگاه مصلحت در دین اسلام" با نظریه پردازی «حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدینی» و نقد «حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

علل گرایش به مردم سالاری در نظریه های معاصر شیعه و مبانی آن

علل گرایش به مردم سالاری در نظریه های معاصر شیعه و مبانی آن

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و چهارمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 29 فروردین ماه ـ با موضوع "علل گرایش به مردم سالاری در نظریه های معاصر شیعه و مبانی آن" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاظم قاضی زاده» مسئول مؤسسه علمی پژوهشی فهیم و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

مطالب مرتبط

نوآوری های اصولی امام خمینی(ره)

نوآوری های اصولی امام خمینی(ره)

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و نهمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم با همکاری مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی دانشگاه آزاد اسلامی شب گذشته ـ شنبه 16 خردادماه ـ با موضوع "نوآوری های اصولی امام خمینی(ره)" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده» و «حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی» و با دبیری دکتر محمد مهدی تقدیسی و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم با همکاری مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمی

بررسی تفسیری و فقهی جرم محاربه و افساد فی‌الارض

بررسی تفسیری و فقهی جرم محاربه و افساد فی‌الارض

سلام عرض می‌کنم خدمت همه سروران و بزرگوارانی که در این جلسه حضور دارند و کسانی که از شبکه‌های مجازی این بحث را می‌بینند. همان‌طور که اعلام شده است، موضوع بحث ما درباره «بررسی تفسیری و فقهی جرم محاربه و افساد فی‌الارض» است. شاید یکی از دلایل توجه به این موضوع، مسائلی است که این روزها در سطح جامعه ما روی داده و برخی غیرکارشناسانه به موضوع مجازات‌های معترضان پرداخته‌اند و همین زمینه دقت و تأمل بیشتر را در این عناوینی که در قرآن کریم -‌و به‌تبع آن‌-