موسسه فهیم

خلاصه ها

اخبار موسسه

صحبت های استاد کاظم قاضی زاده پیش از 300مین جلسه موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم



استاد کاظم قاضی‌زاده، مدیر موسسه فهیم قم شامگاه پنجشنبه، ۲۹ فروردین، در نشست ظرفیت‌ها و چالش‌های اندیشه دینی در حوزه نظریه‌پردازی در این مؤسسه در سخنانی با بیان اینکه این جلسه سیصدمین جلسه در مؤسسه است گفت: نظریه‌پردازی مفهوم 

ویژه و متفاوت با نظردادن است؛ ممکن است کسانی باشند که نظردهی دارند و حتی مثلاً بر کتب فقهی حاشیه ببنویسند، ولی نظریه‌پرداز نباشند بلکه نظریه‌پرداز کسی است که تولید علم داشته و علم را یک قدم به جلو ببرد و افق جدیدی پیش روی دیگران باز کند.

وی افزود: جالب است برخی که در عرصه نظریه‌پردازی بهره و ثمره‌ای ندارند ،حوزه را متهم به کم‌کاری در این زمینه می‌کنند و این در حالی است که این مؤسسه به تنهایی آثار زیادی تولید کرده است و ۳۰۰ نشست در قالب نقد کتاب ، مناظره و نظریه پردازی برگزار کرده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه نباید صرفا چند صفحه مطلب بخوانیم و آن را در ۴۰ مجلس طرح کنیم ا،دامه داد: کنار گذاشتن جزم‌اندیشی، بحث در مورد نظریات و داشتن نگاه بالاتر از سطح‌بندی‌های معمولی جزء مقدمات  نظریه‌پردازی است.

وی بیان کرد:

کسانی که حوزه را به سکولار و غیرسکولار و مطلوب و نا مطلوب و.... تقسیم‌بندی می‌کنند، خودشان را از بخشی از جامعه حوزوی محروم می‌کنند، ولی مؤسسه فهیم درصدد بوده تا با حفظ هویت حوزوی، از همه صاحبنظران طیف‌های مختلف دعوت و جلسات پرباری داشته باشد .لذا برخی جلسات ما صدهزار بار در فضای مجازی دانلود شده و مهمترین مباحث چالشی مانند مکتب تفکیک  ، اندبشه های فرهنگستان علوم اسلامی و کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر مورد نقد  و بحث قرار گرفته است .

رئیس موسسه فهیم با بیان اینکه آیت الله سیستانی در دیداری که با ایشان  در نجف داشتم  توصیه کردند که جلسات مناظره را با حضور علما و در حضور طلاب برگزار کنید تا هم علما بدانند حرف آخر را نمی زنند و هم طلاب بیاموزند چگونه به مباحث ورود کنند . 
استاد خارج حوزه علمیه قم  اظهار کرد: در آستانه این جلسه بنده به آیت الله اعرافی پیشنهاد کردم که در شرائطی که حوزه را متهم به کم کاری می‌کنند جلسه‌ سیصدم باحضور و نظریه پردازی ایشان باشد . ایشان سه موضوع را پیشنهاد کردند که موضوع اعلامی را هماهنگ کردیم . در نظر من حضور ایشان موجب گستره چتر مدیریت بر همه جریانات قوی فکری حوزوی بود . خصوصا موسسه فهیم که سعی کرده سطح علمی نظریه پردازان را حفظ کند و غالبا از مجتهدان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه بهره برده است .اما چند ساعت به جلسه با صدور پیامی برای مخاطبان و حضار از حضور عذرخواهی کردند. و قول جلسه دیگری را دادند . متن پیام کوتاه ایشان به این شرح است :

با سلام و تحیت 
امروز عذر موجهی پیش آمد و در سفر کوتاه و ضروری خارج از قم هستم و صمیمانه بخاطر عدم توفیق حضور از جنابعالی و همه دوستان و حاضران پوزش می خواهم و توفیق روز افزون شما را خواستارم و امیدوارم در فرصتی دیگر پیرامون موضوع به بحث بپردازم 
و العذر عند کرام الناس مقبول
ممنون و معتذر


وی اظهار کرد: درصدد این هستیم که بدون خط و خط‌کشی و با توجه به معیار علمی کار‌ها را به پیش ببریم و با قوت و بدون توجه به حاشیه سازی ها در این مسیر قدم بر ‌داریم.

گفتنی است در پایان این نشست و بعد از سخنرانی اساتید فیرحی و سروش محلاتی، مراسم رونمایی از برخی مجلدات تولیدشده براساس محتوای نشست‌های علمی موسسه با حضور اساتید قاضی زاده ،مسجد جامعی، ایازی، سروش محلاتی و فیرحی برگزار شد.