موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

گزارش سخنرانی آیت الله سید ضیاء مرتضوی با عنوان«خونِ آگاهی بخش»

 گزارش سخنرانی آیت الله سید ضیا مرتضوی با عنوان«خونِ آگاهی بخش»

به گزارش روابط عمومی موسسه  پژوهشی – فرهنگی فهیم در شب هفتم محرم مجلسی سخنرانی وعزا داری در موسسه فهیم با حضور اساتید  وفضلای حوزه علیمه قم  با سخنرانی آیت الله سید ضیا مرتضوی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم  با عنوان  «خون آگاهی بخش» بر گزار شد.

 استاد مرتضوی در صحبت های آغازین خود فقرات از زیارت اربعین امام حسین (ع) را محور بحث خود  قرارداده و بیان داشتند که زیارت اربعین به لحاظ سندی  از زیارت های  معتبری است که مرحوم شیخ طوسی در تهذیب الا حکام آن را نقل نموده است در فراز شانزدهم زیارت اربعین  آمده است««فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ومَنَحَ النُّصْحَوَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»: و (شهادت می دهم) امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو بذل و بخشش نمود تا بندگانت را از جهالت و نادانی نجات دهد، این جمله معروف که بارها بیان شده است.

 استاد مرتضوی در تبیین جمله«فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ» اظهار داشت: یکی از معانی باب افعال سلب است، فاعذر یعنی جای برای عذر باقی نگذاشتند و کمال خیر خواهی را انجام داده است.

 مهجته به معنای خون پاک قلب است، یعنی امام حسین (ع) برای هدایت مردم جان شیرین خود را قربانی نمود تا بندگان خدا را  به کمال هدایت برسانند.


 

 آیت الله مرتضوی در تبیین رابطه میان «اعذر فی الدعا  منح النصح» و جمله«  لیستنقذ عبادک من الجهاله» بیان داشت که چه رابطه ای است میان خون دادن وهدایت بندگان که امام حسین خون قلب خود را بدهد تا بندگان را از گمراهی نجات بخشد، در این نسبت چند احتمال به نظر می رسد:

 

  1. احتمال اول این است که رابطه جان فشانی و هدایت برای این است که جان فشانی ابزاری برای هدایت  وخیر خواهی است،  خیر خواهی کامل موجب هدایت کامل می گردد که در زیارت اربعین آمده است، فاعذر فی الدعا ومنح النصح، دعوت بلیغ وخیر خواهی کامل موجب هدایت بندگان می گردد چنین کاری موجب خون دادن وجان فشانی است وشخص مصلح مانند انبیا گاهی در شرایطی قرار می گیرد که هدایت جامعه ملازم خون دادن است، شخصی مصلح مانند امام حسین وقتی می تواند نجات بخش جامعه باشد که آمادگی پذیرش سختی ها را داشته باشد.

2- احتمال دوم این است که« لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» مجاز مشارفه است  کاری در شرف وقوع است به منزله امر واقع تلقی می شود، یعنی امام حسین آمادگی دارد که برای هدایت جامعه جان خود را فدا نماید.

3- احتمال سوم این است که لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» به معنای فرصت سازی در طول تاریخ است، امام حسین با شهادت خود ویارانش زمینه هدایت را در طول تاریخ فراهم ساخته است.

4- احتمال چهارم این است که« لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» جان خود را کف دست گرفت برا ی روشنگری وبیان ماهیت حکومت جور، شهادت امام حسین برای افشای ماهیت ضد دینی جریان بنی امیه بوده است جریانی که شعار های دینی داشتند،  ولی درعمل ضد دین رفتار می کردند.

 5- احتمال پنجم این است که «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» استنقاذ از چه طریقی است از طریق برپای حکومت صالح وگسترش هدایت از طریق ابزارهای حکومت صالح است این یکی از دیدگاه ها در بررسی علل حرکت امام حسین(ع) مساله تشکیل حکومت است ویکی از مدافعان آن حضرت امام خمینی(ره) است.