موسسه فهیم

خلاصه ها

نظریه پردازی , فقه و اصول , اندیشه سیاسی ,

گزارش نشست آیا هدف وسیله را توجیه می کند؟

264 مین نشست علمی موسسه دیشب برگزار گردید

استاد مفتح

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی مفتح، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم و استاد حوزه علمیه به ایراد سخن پرداخت. موضوع بحث ایاشن "آیا هدف وسیله را توجیه می کند" بود.

ایشان در آغاز به تبیین دیدگاه های متفکران در رابطه اخلاق و سیاسیت پرداخت و به چهار نظریه زیر اشاره کردند:

  1. دو سطحی بودن اخلاق و سیاست
  2. نظریه جدایی اخلاق از سیاست
  3. نظریه تبعیت اخلاق از سیاست
  4. یگانی اخلاق و سیاست

وی در ادامه به دیدگاه های متفکران مسلمان پرداخت و گفت سه نظریه عمده در ارتباط با هدف مقدس و وسیله نامقدس یا حرام وجود دارد. دیدگاه اول همواره ااستفاده از وسیله نامقدس برای وصول به هدف مقدس را مجاز می داند، دیدگاه دوم می گوید هیچ گاه استفاده از وسیله نامقدس برای وصول به هدف مقدس مجاز نیست (که استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی این نظر را دارند). و دیدگاه سوم می گوید اگر هدف اهم از وسیله باشد استفاده از وسیله نامقدس برای رسیدن به هدف مقدس جایز است (که این نظریه را مرحوم آیت الله منتظری و آیت الله سید محسن خرازی ابراز کرده اند).

استاد حوزه علمیه قم سپس به دلایل قرآنی و روایی و عقلی هر گروه از گروه های سه گانه فوق اشاره کرد و به نقد و بررسی آنان پرداخت.

یکی از مهم ترین مجوزین مسئله قاعده اهم و مهم و مبانی آن است که ایشان با طرح نقد ادله قاده اهم و مهم، گستره آنرا نپذیرفت.

ایشان تنها ارتکاب جرم برای حفظ و نجات جان انسان را بر اساس آیات قرآن و روایات پذیرفت و جز در این مورد از نظریه دوم دفاع کرد. نظریه ای که می گوید به هیچ وجه استفاده از وسیله حرام برای رسیدن به هدف واجب مجاز نیست.



قاسم نصر

با سلام. دسترسی به صوت این سخنرانی میسر نیست. اگر امکان رفع عیب وجود ندارد، چگونه می توانم متن این سخترانی را داشته باشم؟ با تشکر

قاسم نصر

با سلام. دسترسی به صوت این سخنرانی میسر نیست. اگر امکان رفع عیب وجود ندارد، چگونه می توانم متن این سخترانی را داشته باشم؟ با تشکر

حمید

لینک دانلود صوت خراب است چندین روز هست که این وضعیت را دارد

هدف و وسیله از دیدگاه امام علی(ع)

هدف و وسیله از دیدگاه امام علی(ع)

محتوای بحث کامل است و فقط احتیاج به کامل کردن ارجاعات دارد رضائی ماه مبارک رجب و اعیاد آن را تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال بهره‌وری بیشتری از این ایام را مسئلت دارم. به مناسبت تولد حضرت علی‌(ع) یک بحث تحلیلی درباره دیدگاه حضرت پیرامون هدف وسیله را توجیه می‌کند ارائه می‌دهیم. اهمیت این بحث در این است که مورد نیاز جامعه فعلی ما می‌باشد. قبل از ورود به این بحث، ذکر مقدمه‌ای لازم و ضروری است

مطالب مرتبط

مهار قدرت از دیدگاه کتاب و سنت

مهار قدرت از دیدگاه کتاب و سنت

ابتدا من تبریک می گویم امروز را که روز ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست روز مبارکی که برای همه ما پیروان ائمه اطهار و دلبستگان به ولایت ائمه معصومین علیهم السلام روز بسیار مبارک و فرخنده ایست

سازوکارهای مهار قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

سازوکارهای مهار قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و ششمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 19 اردیبهشت ماه ـ با موضوع مناظره "سازوکارهای مهار قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم" با نظریه پردازی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم سید باقری» و نقد «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

سازوکارهای مهار قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم (2)

سازوکارهای مهار قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم (2)

جلسه ای تحت عنوان سازوکار بیرونی قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن در موسسه پژوهشی فرهنگی محراب فهیم با حضور اساتید محترم دکتر سید باقری و دکتر مفتح برگزار شد. ابتدا دکتر سید باقری مباحث خود را تحت سازگاری بیرونی مهار قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم مطرح کرد. و اظهار داشت که از دیدگاه قرآن سازوکار مهار قدرت به دو حوزه سیاسی و حقوقی تقسیم می شود.