موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

باید ها و نباید های نظارت بر انتخابات

باید ها و نباید های نظارت بر انتخابات

بایدها و نباید های نظارت بر انتخابات حسین جوان آراسته

دویست و چهل و هشتمین جلسه از سلسله جلسات موسسه پژوهشی فهیم با موضوع باید ها و نباید های نظارت بر انتخابات با نظریه پردازی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته، و با حضور جمع کثیری از اندیشوران و طلاب و فضلای حوزه و دانشجویان شامگاه شنبه 19/10/94 در محل موسسه برگزار شد.

نظریه پرداز این نشست در ابتدا با اشاره به بایدها و نبایدهای نظارت خاطر نشان ساخت: در این بحث سه محور عمده قابل طرح می باشد که عبارتند از:

  1. فلسفه نظرات
  2. نهاد ناظر
  3. بایسته های نظارت

وی در ادامه درباره فلسفه نظارت بر انتخابات افزود: فلسفه نظارت بر انتخابات در سه محور خلاصه می شود که عبارتند از:

  1. جلوگیری از تخلفات عریان داوطلبان و هواداران
  2. جلوگیری از رقابت ناسالم میان داوطلبان
  3. صیانت از آراء مردم

مدیر گروه حقوق پژوهشگاه و دانشگاه  با اشاره به وظایف شورای نگهبان قانون اساسی، آن را نهاد مقتدری دانست که به موجب اصل 94 قانون اساسی در تمام مراحل انتخابات نظارتش استصوابی است و عمده وظایف آن عبارتند از:

  1. نظارت ** بر مصوبات مجلس
  2. تفسیر قانون اساسی
  3. نظارت اجرایی

دکتر جوان آراسته ضمن مهم بر شمردن نظارت شوورای نگهبان، یاد آور شد: دخالت نهاد ناظر در کار اجرا درست نیست مثلا آنجا که نهاد مجری می گوید می خواهد انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کند. نهاد ناظر نباید بگوید که همه مراحل آن را باید شرح دهید.

وی ههمچنین با اشاره به اصل بی طرفی نهاد ناظر در انتخابات افزود: اگر از هر طیف سیاسی و گروه های مختلف کسانی تأیید صلاحیت و یا رد صلاحیت شدند. همگان پی می برند که نهاد ناظر اصل بی طرفی را رعایت نموده است.

نظریه پرداز این نشست با اشاره به دو دیددگاه درباره حضور افراد مسن یا جوان در خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: عده می گویند که در خبرگان باید افراد جوان حضور داشته باشند زیرا باعث تحرک و پویایی خبرگان می شود و از طرفی حضور افراد مسن، به دلیل دوره بلند مدت خبرگان و فوت احتمالی آنان، نیاز به برگزاری انتخابات میان دوره می شود.

و برخی نیز می گویند که افرادی که رهبری را برمی گزینند به رهبری اعتبار می بخشند. بنابراین افراد مسن هستند که به رهبری اعتبار می بخشند.

و در پایان با اشاره به بحث تأیید صلاحیت علمی داوطلبان خبرگان از طرف شورای نگهبان یاد آور شد: به اعتقاد بنده، شایسته است که کار صلاحیت علمی افراد داوطلب را مرکز مدیریت حوزه علمیه عهده دار شود. و در کنار سطح علمی رایج، سطح اجتهادی را برای امتحان و دریافت مدرک فراهم آورد.

 

خلاصه نشست ماهیت شرعی انتخابات

خلاصه نشست ماهیت شرعی انتخابات

دکتر داود فیرحی: درماهیت شرعی انتخابات تاکنون بحث شرعی روشن صورت نگرفته است با این که بیشترین انتخابات درکشور از زمان تأسیس جمهوری اسلامی تا کنون انجام شده است.

فاطمه،سرمشق زندگی

فاطمه،سرمشق زندگی

یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری نداشتن الگو و سرمشق برای زندگی است. بی‌تردید این نیاز، نیازی واقعی است که همه انسان‌ها به یک اسوه و سرمشق نیاز دارند. قرآن هم در راستای اجابت و پاسخ‌گویی به همین نیاز بیان می‌کند: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛[1] نیاز به اسوه دارید و پیامبر9 بهترین اسوه، سرمشق و الگو است. این معرفی در راستای نیاز طبیعی همه انسان‌هاست، اگر این نیاز برآورده نشود یا اگر آدرس اشتباهی برای الگوگیری و سرمشق ش