موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

پدیده ظهور

نظریه پرداز: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله احمدی

 

موضوع: پدیده ظهور

 

پدیده ظهور احمدی

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و هشتمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 9 خردادماه ـ با موضوع "پدیده ظهور"  با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله احمدی»  با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

 

وی در ابتدای این نشست گفت: تعیین وقت ظهور به عنوان یک آسیب در موضوع مهدویت مطرح است و اهل بیت(ع) به این موضوع پرداخته و هشدار داده اند که تعیین وقت امر کذبی است و کسی نباید برای ظهور امام زمان(عج) وقت تعیین کند. و عبارت «کذب الوقاتون» در بسیاری از آثار روایی به چشم می خورد.

 

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: موضوع مهدویت توأم با خرافات فراوانی است علت آن هم این است که مسئله ای حساسِ اجتماعی برای دشمنان عترت است و تلاش زیادی از سوی دشمن برای گنجاندن خرافات در این امر صورت گرفته و مطالب بی اساس آن هم در منابع متقن دینی آمده است و این خرافات باید از اندیشه مهدویت پالایش شود.

 

وی در مورد بردن نام اصلی حضرت مهدی(عج) عنوان کرد: در مورد بردن نام اصلی حضرت مهدی(عج) یعنی "محمد" دو قول وجود دارد علامه مجلسی قائل است که همچنان باید در زمان غیبت از نام بردن ایشان اجتناب کرد. در مقابل نظریه مرحوم طبرسی این است که بردن نام حضرت در زمان غیبت اشکالی ندارد و بلکه مطلوب است. چون ممنوعیت نام بردن اسم حضرت به دوران کودکی ایشان مربوط می شود در زمان کودکی ایشان خطرهایی وجود داشت و به همین خاطر گفته شده که نام ایشان را نبرید ولی در غیبت صغری و کبری خطری وجود ندارد و این گونه روایات را نمی شود تعبدی فرض کنیم. و به نظر می رسد که نظریه دوم درست است.

 

استاد احمدی با اشاره به اینکه پدیده ظهور از مباحث مهم مهدویت است، افزود: در مورد پدیده ظهور نظر اول که بسیاری از شیعیان به آن معتقدند این است که در ظهور امام زمان(عج)، کشتار جمعی صورت می گیرد به گونه ای که خون تا رکاب می آید تا ایشان بتواند به اهداف متعالی خود دسترسی پیدا کند و نظام جهانی و مدیریت واحدی بر تمام جامعه اسلامی مستقر کند.

 

وی در ادامه گفت: دیدگاه دوم این است که در پدیده ظهور مهدی(عج)، کشتار جمعی رخ نمی دهد، یک نفر کشته نمی شود و حتی به اندازه خونریزی حجامت، در انقلاب مهدی خونریزی نمی شود.

 

این کارشناس مباحث مهدویت در قسمت دیگری از سخنان خود درباره زمینه ظهور گفت: دین اسلام و دین الهی، دین رحمت است نه دین خشونت. دو گروه ادیان الهی را خشن معرفی می کنند: یکی دشمنان دین که فرصت طلبی کرده و دیگری افرادی درون دینی از بین خود مسلمانان که در اثر ناآگاهی دین را دین خشن معرفی می کنند؛ درحالی که این گفته ها برخلاف موازین دینی است. و دین الهی و دین اسلام دین رحمت است.

 

وی تاکید کرد: دین برای جامعه شمشیر نیاورده است سیره پیامبر(ص) رحمت، برهان و اندیشه است با شمشیر نمی شود اعتقاد ایجاد کرد و اعتقاد با برهان ایجاد می شود حتی با مشرکین و معاندان و کفار. ستیز در حدی است که مانع از سر راه برداشته شود. در فتح مکه ابوسفیان تسلیم پیامبر(ص) شد و پیامبر او را نکشت با اینکه بیشترین جنگها را او ترتیب داده بود.

 

استاد احمدی ادامه داد: اگر سیره پیامبر(ص) رحمت است مهدی موعود(عج) هم امام رحمت است مهدی(عج) امام و مجری همان دینی است که پیامبر(ص) بر جامعه ارزانی کرده و سیره ایشان سیره پیامبر(ص) است. در روایتی آمده است: «سیره مهدی(عج) سیره رسول الله(ص) است تا اینکه بتواند اسلام را مستقر سازد.» زمینه ظهور مهدی(عج)، اعتلای فرهنگی است تا اندیشه جامعه بارور نشود و تکامل پیدا نکند که پذیرای یک نظام عدل الهی در گستره زمین باشد، ظهور مهدی(عج) تحقق پیدا نمی کند.

 

وی با بیان اینکه در برابر مهدی(عج) دولت های استکباری مخالفت می کنند نه ملت ها، در ادامه گفت: آرمان ملت ها آرمان مهدی(عج) است مردم با ایشان مشکل ندارند مردم در اثر اعتلای فرهنگی، حکومت مهدی(عج) را می پذیرند و کسانی که با مهدی(عج) چالش گری خواهند داشت، دولت های استکباری است.

 

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: پیامدهای نظریه اول که مبتنی بر خشونت است بازتاب های وسیعی دارد و داعش امروز نمونه ای از همان نظریه است. این پیامد آن است که دین را دین خشونت و غلظت معرفی می کند. و تنها در بین اهل سنت این مطرح نیست بلکه در فرقه های دیگر هم وجود دارد.

 

وی با طرح این سوال که ساختار و فرایند ظهور مهدی(عج) چگونه است که خونریزی نمی افتد در حالی که قدرت در اختیار مستکبران است؟ اظهار داشت: در آثار روایی به نکته مهمی اشاره شده است که «المهدی منصور بالرعبِ» مهدی ما با رعب و وحشتی که در دل دشمنان افکنده می شود یاری می شود با نصرت الهی موید است و زمین در اختیار او قرار می گیرد. چالش گری انجام نمی گیرد کسی بر علیه آرمان های مهدی(عج) سلاح به کار نمی گیرد. در اثر توانمندی که برای مهدی(عج) فراهم است ترس و وحشت دشمنان را فرا خواهد گرفت.

 

استاد احمدی افزود: در عصر پیامبر(ص) فتح مراکز قدرت مانند فتح مکه که با رعب و مانور شکل گرفت و در فتح مکه یک نفر کشته نشد با اینکه دشمن مقتدری بود در ظهور حضرت مهدی(عج) این چنین اتفاقی خواهد افتاد. دشمنان حضرت مهدی(عج) که سلاح های مدرن دارند مرعوب توانمندی ایشان خواهند بود. در روایتی در مورد امام زمان(عج) آمده است: «محل بیعت مهدی(عج) مکه است و کسی که خواب است را بیدار نمی کند و خونی ریخته نمی شود.»

 

وی در پایان تاکید کرد: ما با آثاری مواجهیم که نمی شود گفت روایت هستند مجعولات اند و باید در پیرایش و پالایش کردن این آثار و لو در آثار متقن ما جرأت داشته باشیم و  دشمنان مجعولات را در آثار معتبر ما گنجانده اند. برای نمونه در روایتی آمده است: «وقتی که مهدی(عج) قیام می کند تنها چیزی که بین مردم قضاوت می کند فقط شمشیر است» این نوع روایات که زیادند با باورهای اساسی و مستند در تعارض هستند چگونه می توان این ها را پذیرفت؟ این نوع روایات اگر هم صحیح السند باشند قابل پذیرش نیستند چون با اساس دین سازگار نیست.

تطبیق روایات بر حوادث نوپدید(2)

تطبیق روایات بر حوادث نوپدید(2)

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، عضو هیئت علمی مؤسسه دارالحدیث، شامگاه جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، در دومین جلسه «تطبیقات حوادث نوپدید بر روایات» در مؤسسه فهیم گفت: از قرن اول که کیسانیه روایات مرتبط با امام زمان را در مورد ابن حنفیه به کار بردند تاکنون عمدتاً افراد پاکی بوده‌اند که قصد امیدبخشی به جامعه را داشته‌اند.