موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

گزارش جلسه بررسی حکم فقهی سلاح های کشتار جمعی

نظریه پرداز: حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی

موضوع: بررسی حکم فقهی سلاح های کشتار جمعی

موسسه فهیم بررسی حکم فقهی سلاح های کشتار جمعی استاد سید احمد حسینی خراسانی

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سومین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 26 بهمن ماه ـ با موضوع "بررسی حکم فقهی سلاح های کشتار جمعی"  با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: دین اسلام دین آسمانی و منطبق با فطرت بشری است و ما موظف هستیم ساحت دین را از هر چیزی که مورد تهمت قرار می گیرد، حفاظت کنیم.

وی در مورد ماهیت جهاد در اسلام اظهار داشت: با استناد به آیاتی مانند «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّة» و «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها»، و با استناد به روایات و سیره رسول خدا(ص)، اسلام، دین سلم و صلح است و خواهان آن است که همه در زندگی مسالمت آمیز زندگی کنند.

این استاد حوزه، حفظ کرامت انسانی با همه شئون آن را از اصول اصیل اسلامی دانست و افزود: جهاد ابتدائی و دفاعی با هدف حفظ کرامت انسانی جعل شده است و آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم» بیانگر فراهم سازی هرگونه عدّه و عُدّه در ابزار نظامی برای بازدارندگی دشمن است، و همچنین آیه « وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض» می گوید اگر دفاع و جهاد نبود زمین و آسمان را فساد فرا می گرفت.

وی با اشاره به اینکه مشهور فقهای امامیه قائلند که در عصر غیبت معصوم جهاد ابتدائی جایز نیست، ادامه داد: فلسفه منع جهاد ابتدائی در عصر غیبت این است که احتمال خطا برای غیر معصوم منتفی نیست و در جنگ، هرچند احتمال ضعیف باشد ولی محتمل قوی است و  در صورت خطا، فاجعه به بار می آید.

حجت الاسلام حسینی خراسانی با استناد به دیدگاه امام خمینی(ره) در این مسئله ابراز داشت: امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله می گوید «در عصر غیبت ولی امر(عج)، زمانی که نواب عام آن حضرت جانشین می شوند همه اختیارات امام را دارند الا در شروع به جهاد ابتدائی».

وی تاکید کرد: در اسلام برای جهاد قوانینی وجود دارد که در هیچ شرایطی نباید از این خطوط قرمز عبور کرد و یکی از این خطوط قرمز پایبندی به پیمان است که به هیج وجه نقض پیمان در اسلام جایز نیست مگر اینکه مدت پیمان تمام شود یا از ناحیه دشمن تحرکاتی آشکار شود که می خواهند نقض پیمان کنند و در این شرایط اسلام گفته است که با اعلام قبلی نقض پیمان کنید.

این استاد حوزه، مُثله، قتل صبر، خودداری از افساد حرث و نسل، تعرض به نیروهای غیر جنگی و القاء سم در بلاد مشرکین را از مسائل ممنوع در جنگ از دیدگاه اسلام معرفی کرد و افزود: در نهی پیامبر(ص) از القاء سم در بلاد مشرکین، سمّ خصوصیت ندارد بلکه هر چیزی که جنبه کشتار جمعی داشته باشد را شامل می شود.

موسسه فهیم استاد سید احمد خراسانی بررسی حکم فقهی  سلاح های کشتار جمعی

 

وی با بیان اینکه روایت نهی پیامبر(ص) از القاء سم در بلاد مشرکین موثقه است و از لحاظ سند اشکال ندارد، در ادامه گفت: در شرایط عادی، حق هر گونه استفاده از سلاحی که نتیجه آن کشتار غیر نظامی ها  و نیروهای غیر دخیل در جنگ باشند، ممنوع است. ولی اگر از سلاح کشتار جمعی استفاده نکنیم  یا زمین گیر می شویم و یا مغلوب، در این صورت ظاهر کلام شیخ طوسی در کتاب نهایه، تحریم القاء سم در بلاد مشرکین به نحو مطلق است.

 

حجت الاسلام حسینی خراسانی در بیان دیدگاههای سایر فقها ابراز داشت: ابن ادریس در کتاب سرائر مثل شیخ طوسی در نهایه، به منع مطلق قائل است، محقق در کتاب شرایع به دو نظریه تحریم و کراهت اشاره می کند و در نهایت کراهت را اشبه می داند ولی در کتاب مختصر قول به تحریم را انتخاب کرده است و شهید اول در کتاب دروس قول به تحریم مطلق را ترجیح داده ولی در غایة المراد و لمعه قول به کراهت را انتخاب می کند.

 

وی در بیان دیدگاه صاحب جواهر اظهار داشت: صاحب جواهر به روایت نهی پیامبر(ص) از القای سم در بلاد مشرکین پایبند است ولی معتقد است که اگر فتح متوقف بر القاء سم باشد القاء سم با رعایت «الاسهل فالاسهل» اشکال ندارد.

 

این استاد حوزه در جمع بندی مطالب خود گفت: روایت نهی پیامبر(ص) از القاء سم در بلاد مشرکین در شرایط عادی است همانطور که اگر در جنگ از مسلمان ها به عنوان سپر انسانی استفاده شود، می توان مسلمان ها را کشت و دیه آنها بر عهده بیت المال است. بنابر دیدگاه اکثر فقها؛ می توانیم از سلاح شیمیایی به هدف بازدارندگی استفاده کنیم ولی اگر در استفاده از سلاح های شیمیایی متهم به نقض عهد و پیمان شویم در دَوران بین نقض پیمان و شکست مسلمانان، باید بر پیمان پایبند باشیم و رعایت قرارداد و پیمان واجب است هر چند پایبندی به پیمان به شکست خودمان بیانجامد.

 

وی در پایان تاکید کرد: نقض پیمان عیب، عار و ننگ است و اگر بنا شود که جامعه اسلامی به نقض پیمان متهم شود، اسلام ضربه می خورد، و می گویند مسلمانان به پیمان هایشان پایبند نیستند.

 حکم مرتد ، حکم حکومتی

حکم مرتد ، حکم حکومتی

یکی از مسائلی که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و سؤالات مختلفی درباره آن مطرح می‌شود حکم مرتد است. سوال این است که آیا حکم ارتداد با اصول و موازینی که اسلام مطرح کرده است سازگار است یا خیر؟ برخی از این پرسش‌ها جنبه برون دینی دارند از جمله ناسازگاری حکم مرتد با حقوق بشر و برخی درون دینی هستند مثل ناسازگاری حکم مرتد با آیه لا اکراه فی الدین. طرح این پرسش‌ها و سؤالات باعث بوجود آمدن نظریات متفاوتی از سوی اندیشمندان مسلمان شده است. در این باره

عاشورا در فقه

عاشورا در فقه

شب اربعین شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین می‌باشد است. بحث نگاه به عاشورا و حرکت امام حسین از منظر فقهی است. نگاه ما تاریخی، کلامی، اجتماعی و سیاسی نیست بلکه نگاهی صرفاً فقهی است که نشان می‌دهد فقها با مستندات فقهی چگونه این قضیه را تحلیل کرده‌اند.

مطالب مرتبط

روش فقه الحدیث (1)

روش فقه الحدیث (1)

«... و نیّسرک للیسری. فذکّر إن نفعت الذکری. سیذّکروا من یخشی. و یتجنّبها الأشقی. الّذی یصلی النّار الکبری. ثمّ لا یموت فیها و لا یحیی. قد افلح من تزکّی. و ذکر اسم ربّه فصلّی. بل تؤثرون الحیوۀ الدّنیا. و الاخرۀ خیر و ابقی. إنّ هذا لفی الصّحف الاولی. صحف ابراهیم و موسی.» 1: بسم الله الرحمن الرحیم آرزوی قبولی طاعات و عبادات و روزه و نماز همه عزیزان را داریم برای ماهی که خداوند آن را مبارک گردانده و (؟؟؟) و مقرون به ماه رحمت و برکت قرار داده است از

جدایی فقه و کلام و پیامد‌های معرفتی آن

جدایی فقه و کلام و پیامد‌های معرفتی آن

موضوع« جدایی فقه و کلام و پیامد های آن» نگاهیست تاریخی به جدایی دو دانش بزرگ اسلامی فقه و کلام و سیر تطور این پیوستگی و جدایی میان آن دو و پیامد‌های جدایی آن در تاریخ دانش اسلامی در حوزه معرفت دینی و این که چه آسیب‌هایی از این رهگذر برای فقه و کلام به وجود آمده است.

 اصول اندیشه‌های فقهی‌ـ سیاسی امام خمینی‌ره

اصول اندیشه‌های فقهی‌ـ سیاسی امام خمینی‌ره

این جلسه را که در ایام رحلت امام خمینی‌ره و نیمه خرداد یعنی آغاز انقلاب اسلامی ایران هست اختصاص به تحلیل اندیشه‌ها و آراء حضرت امام و نظریاتی که در عرصه تحلیل اندیشه‌های امام در این دوران صورت گرفته و مورد توجه جامعه اسلامی بوده قرار می‌دهیم. به عنوان مقدمه عرض می‌کنم شاید یکی از پدیده‌هایی که درباره ؟؟؟ امام قکابل انتظار بود این بود