موسسه فهیم

خلاصه ها

نظریه پردازی , خلاصه ی جلسات , تاریخ و سیره ,

نشست چالش های بازخوانی حماسه عاشورا

نشست چالش های بازخوانی حماسه عاشورا

استاد احمد ممعادیخواه

244 مین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه فرهنگی فهیم، با نظریه پردازی استاد عبدالمجید معادیخواه پیرامون «چالش های بازخوانی حماسع عاشورا» شامگاه شنبه 30/8/94 با حضور جمع کثیری از اندیشوران، طلاب و دانشجویان در محل این موسسه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین معادیخواه، نظریه پرداز این نشست با طرح این سوال که « آیا بازخوانی حماسه عاشورا» ضرورت دارد؟ خاطر نشان ساخت: بازخوانی هر حادثه نیازمند بازساری فضای وقوع آن است و این امری ناممکن و یا بسیار دشوار است.

وی در ادامه با اشاره به دشوارهای «عاشورا پژوهی» بیان داشت: اولین منابع تاریخی در این زمینه (و تاریخ اسلام) زیر ساله حکومت بنی العباس شکل گرفت. بنابراین پرده برداری از گذشته به همان اندازه دشوار است که خبر دهی از آینده، زیرا هر دو از قلمرو غیب است و قرآن پس از نقل سرگذشت امت های پیشین می گوید « تلک من انباء الغیب ...»

این پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه با اشاره به چالش های قرائت عقلانی از حادثه عاشورا افزود: متأسفانه بازخوانی حادثه عاشورا تحت تأثیر گفتمان های غالب جامعه قرار گرفته و از این رو در آستانه انقلاب اسلامی قرائت حماسی این حادثه حاکم بوده و اکنون قرائت مبتنی بر صلح و گفتگو از آن استخراج می شود.

مولف کتاب «فرهنگ آفتاب» با بیان اینکه وقتی در جامعه ای تحول رخ می دهد، و از آنجایی که هر کس به گونه ای تاریخ را تجربه کرده، شخص خود را مسلط به تاریخ می انگارد و بیماری «خود مورخ پنداری» شکل می گیرد و این آغاز مشکل در بارخوانی حادثه است. و همین است که بازخوانی حادثه عاشورا در قرائت «معطوف به قدرت و خشونت، با قرائت « معطوف به معرفت» تقابل و ناسازگاری قرار می دهد.

استاد معادیخواه در پایان این نشست خاطر نشان ساخت: حادثه عاشورا با هجرت سوم آغاز شد و امام حسن پایه گذار این حماسه بودند و در یک فرایند بیست ساله و با دو دهه تلاش مشترک با امام حسین علیه السلام، فرآیندی را به نتیجه رساندند که در مهار فساد نقش موثری داشت.