حجتالاسلام محمدکاظم رحمان ستایش گفت: صداقت، اعتماد و شفافیت مبنای اخلاق اجتماعی است؛ یعنی اگر افراد دیگران را به اخلاق اجتماعی دعوت میکنند، باید توأم با صداقت و جلب اعتماد باشد و اگر اخلاق اجتماعی وجود ندارد به این دلیل است که مردم اعتماد را از دست داده و شفافیت را ندیدهاند.
محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه ما بین اخلاق اجتماعی و شریعت خلط کرده و دائم گزاره الزامآور برای جامعه تولید میکنیم،گفت: اخلاق عمومی سیال و سیار است و ممکن است در جایی جامعه به سمت یک حرام برود ولی شرع خداوند که تغییر نخواهد کرد، بنابراین دخالت حکومت در اخلاق اجتماعی نه تنها چیزی را درست نمیکند بلکه باعث لجبازی هم میشود.
📌 چهارمین جلسه از سلسله جلسات مجازی دین و اخلاق اجتماعی 🎙️ با حضور استاد محمد جاودان 🏷️ با موضوع زیست بایسته شیعی از نگاه اهل بیت علیهم السلام
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، شامگاه جمعه، سوم اردیبهشتماه، در نشست «اخلاق سخنگفتن» در مؤسسه فهیم با بیان اینکه برخی مباحث اخلاقی امروزه سادهانگاری شده و نادیده گرفته میشود، گفت: این سادهانگاری سبب شده تا خیلی از آفات اخلاقی در جامعه وجود داشته باشد که خودش منشأ بیاخلاقیهای بزرگتر است.
آموزه های زیارت عاشورا استاد محمد عندلیب همدانی
استاد کاظم قاضی زاده
دویست و شصتمین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم شامگاه شنبه هشتم آبان ماه 95 با حضور جمع کثیری از اندیشه وران فضلا طلاب و دانشجویان و با نظریه پردازی حجت الاسلام دکتر محمد علی ایازی پیرامون کرامت اخلاقی در نهضت عاشورا در محل موسسه برگزار شد.
نظریه پرداز: استاد سید محمد علی ایازی - زمان: شنبه 8 آبان 95
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی ایراد سخن می کرد گفت : ما در جایگاه طلبه وظایفی داریم که در سه مقوله :1.ترویج دین؛ 2.معلم؛ 3.تحقیق وی در باره وظیفه سوم گفت:اخلاق پژوهش الزاماتی دارد که پژوهشگر باید رعایت کند. اخلاق پژوهشی و کشف حقیقت باید دو دغدغه مهم یک پژوهشگر باشد، هر کجا اخلاق نادیده گرفته شود ،پژوهش نادیده گرفته شده است.
در این جلسه سعی میکنم به طور مختصر چند نکته دربارهی موضوع پیوندهای اجتماعی از منظر اخلاق عرض کنم. در یک جامعه یا در یک زندگی جمعی، انواع مناسبات یا تعاملات اجتماعی میتواند رخ دهد. بعضی از اینها موضوع بحث ما نیست، مثل رقابت، تعارض و تزاحمی که بین افراد وجود دارد یا توافقی که از روی رضایت با هم دارند یا عضویت در یک گروه و غیره، میتواند جزء مناسبات اجتماعی باشد که وجود دارد و هر کدام از آنها از منظر جامعه شناختی بحثهای زیادی دارند یکی از این مناسبات اجتماعی که در این جلسه روی آن تأکید دارم
مایهی افتخار بنده است که در این جمع علمی حاضر باشم و با دوستان وارد یک مباحثهی علمی و انتقادی شویم. واقع این است که جامعهی ما مثل یک کشتی بیلنگر در طول تاریخ کج میشود و همهی ما تجربهی گوناگونی از افراط و تفریط، بیاخلاقیها و مانند آن را داشتهایم که خود بخود بحث رفتار و منش درست را پیش میکشد. اصولاً سخن از اخلاق، سخن از منش و رفتار درست است. این بستگی به آن دارد که ما اخلاق را چگونه تعریف کنیم. در یک نگاه مدرن که دیدگاههای پیامدگرایانه و تکلیفگرایانه را در برمیگیرد