جماعتگرایی میتواند فضایی برای زیست مسلمانی در برابر سلطه لیبرالیسم فراهم کند
نظریه پرداز: دکتر سید صادق حقیقت
مجازاتهایی که ما آنها را مجازاتهای اسلامی مینامیم، منشأ نقدها و گفتگوهای فراوانی در مورد اصل اسلام شده است. گاه این مجازاتها با چنین کیفیتی، به عنوان تابلو و چهرهی اسلام معرفی میشوند. شخصاً اعتقاد دارم که در بررسی مفاهیم و ارزشهای اسلامی و مبانی دینی، نباید منفعل باشیم و به صرف نقدهای احتمالی، تحلیلهای عامهپسند ارائه دهیم؛ ولی چشم و گوش بستن بر نقدهایی که نسبت به اسلام وجود دارد، هم رویکرد مناسبی نیست. یکی از رسالتهای حوزهی علمیه این است که با هوشیاری و دقت، چنین نقدهایی را پیگیری کنند و پاسخ دهند.
بسم الله الرحمن الرحیم. عنوان بحث امروز «مدارا و تسامح در اسلام» است. 5-4 سال پیش در بحث تسامح و تساهل در اسلام، مقالات مختلفی نوشته شد. من هم در آن زمان مقالهی «تسامح و تساهل از منظر علوی» و «تسامح و تساهل از منظر امام علی(ع)» را نوشتم که در این جلسه خلاصهای از این دو مقاله، و نکات جدیدی را که به دست آوردهام را خدمت شما عرض خواهم کرد. معمولاً وقتی بحث مدارا و تساهل مطرح میشود، سریعاً سراغ معنای لغوی آن میرویم تا ببینیم مدارا یا تساهل در لغت به چه معنا استعمال شده است