موسسه فهیم

خلاصه ها

خلاصه ی جلسات

پیامبر(ص) خاتم مظهر رحمت و نفی خشونت

نظریه پرداز: حجت الاسلام و المسلمین دکتر یعقوب علی برجی

موضوع: پیامبر(ص) خاتم مظهر رحمت و نفی خشونت

 موسسه فهیم دکتر یعقوب علی برجی

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، یکصد و نود و نهمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 28 دی ماه ـ با موضوع "پیامبر(ص) خاتم مظهر رحمت و نفی خشونت"  با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر یعقوب علی برجی» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام دکتر برجی در ابتدای این نشست گفت: بهترین معرف پیامبر(ص) قرآن است در قرآن نام و صفات برجسته انبیاء ذکر شده است خدا در قرآن برای پیامبران صفاتی نام می برد ولی در مورد حضرت محمد(ص) سخن از یک یا دو صفت نیست خداوند در شأن پیامبر(ص) می فرماید «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم» اخلاق پیامبر(ص) آن قدر والا بوده است که خدا به عظمت از آن یاد کرده است.

 

وی یکی از ویژگی های پیامبر(ص) را نرم خویی معرفی کرد و افزود:  در آیه « فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْر» خداوند به پیامبر می فرماید این رحمت الهی است که به مردم نرمش داری و اگر خشن و سخت دل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این آیه بعد از جنگ احد نازل شد درحالتی که اصحاب، پیامبر(ص) را تنها گذاشتند و فرار کردند خداوند در این آیه ارکان روابط اجتماعی را به پیامبر(ص) آموزش می دهد خدا به پیامبر(ص) خود می گوید اول اینها را ببخش، برای آنها طلب استغفار کن و با آنها مشورت کن.

 

وی ویژگی دیگر پیامبر(ص) را رحمت، رافت و مهربانی معرفی کرد و افزود: خداوند در آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ» می فرماید رنج های شما مومنین بر پیامبر(ص) سخت است پیامبر بر هدایت مومنین حریص و  بر مومنین رئوف و مهربان است.

 

حجت الاسلام برجی در مورد معنای لغوی و اصطلاحی خشونت گفت: خشونت در لغت به معنای درشتی، زبری و ضد لینت و نرمی است  و در اصطلاح به شیوه های ضد نرم یا سوء استفاده از قدرت، نابردباری مذهبی و تحمل ناپذیری فکری و تحمیل یا حذف دیگران به دلایل و روش های غیرقانونی و غیرمنطقی می گویند.

موسسه فهیم محورهای خشونت به پیامبر

 

وی با اشاره به اینکه قوانین اسلام مثل قصاص و حدود از محورهای اتهام خشونت به پیامبر(ص) است در پاسخ اظهار داشت: قوانین بازدارنده در تمام کشورها وجود دارد، برای نمونه؛ در 150 کشور دنیا اعدام، قانونی است. در اسلام سخت گیری در اثبات جرم وجود دارد تا زمینه اجرای حکم از بین رود و با هرگونه احتمال و شبهه اجرای حدود منتفی می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه جنگ های پیامبر(ص) و جنگ های صدر اسلام را دیگر اتهام خشونت به پیامبر(ص) معرفی کرد و در پاسخ این شبهه ابراز داشت: اصل در اسلام صلح است نه جنگ، و جنگ در مواقع ضروری است برای نمونه؛ خداوند در قرآن می فرماید «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» و «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّة» و همه جنگ های پیامبر(ص) دفاعی بود و دفاع غریزه طبیعی است.

 

وی با بیان اینکه دستور قتل و ترور بعضی دشمنان یهود مثل کعب بن اشرف، سفیان بن خاله، ابوعفک و ابورافع سلام بن ابی حقیق از دیگر محورهای اتهام خشونت به پیامبر(ص) است در پاسخ خاطرنشان کرد: جنایات این افراد پیمان شکنی، هجو پیامبر(ص)، مسلمانان و زنان مسلمانان، تحریک مردم ضد پیامبر(ص) و جمع آوری نیرو برای جنگ با مسلمانان است و غالب این داستان ها در کتاب های اهل سنت آمده است و امکان دارد که اساسا ساختگی باشد.

 

حجت الاسلام برجی افزود: مشکل اینجاست که کشتن افراد به صورت غافلگیرانه "فتک" است و پیامبر(ص) از فتک نهی کرده است و دستور قتل این افراد با نهی پیامبر(ص) در تعارض است، در جواب می گوییم؛ یهودیان پیمان شکستند ، وارد جنگ شدند و فتک در جنگ مانعی ندارد یا اینکه پیامبر(ص) از فتک نهی کرده نه از "اغتیال"، اغتیال به این معناست که شخصی را به صورت مخفیانه بکشیم و به امنیت جامعه ضربه نزند ولی فتک به امنیت جامعه ضرر می زند و تا زمانی که این افراد در مدینه بودند پیامبر دستور قتل صادر نمی کرد ولی زمانی که از مدینه خارج شدند دستور قتل آنها از جانب پیامبر صادر شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: ممنوع بودن فتک در غیر دفاع مشروع است یا اینکه ممنوعیت فتک به غیر اذن حاکم و امام معصوم حمل می شود و اگر با اذن حاکم و امام معصوم باشد اشکال ندارد. و فتک خودسرانه جایز نیست.

 

پیامبر خاتم(ص) مظهر رحمت و نفی خشونت

پیامبر خاتم(ص) مظهر رحمت و نفی خشونت

میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) را به محضر امام زمان(عج) و شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. بهترین معرف پیامبران الهی، قرآن است. معرف اصلی پیامبران، خدا و معتبرترین سند آن قرآن است. در قرآن نام بیش از 25 پیامبر ذکر شده و مقاطع مهمی از تاریخ زندگی انبیاء و صفات برجسته‌ای از صفات و کمالات آنها آمده است. خدای متعال هر کدام از پیامبران را با صفت خاصی می‌ستاید؛ مثلاً وقتی که از ادریس یاد می‌کند، می‌فرماید «صِدِّیقًا نَّبِیًّا»[1] ادریس صدیق بو

فاطمه،سرمشق زندگی

فاطمه،سرمشق زندگی

یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری نداشتن الگو و سرمشق برای زندگی است. بی‌تردید این نیاز، نیازی واقعی است که همه انسان‌ها به یک اسوه و سرمشق نیاز دارند. قرآن هم در راستای اجابت و پاسخ‌گویی به همین نیاز بیان می‌کند: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛[1] نیاز به اسوه دارید و پیامبر9 بهترین اسوه، سرمشق و الگو است. این معرفی در راستای نیاز طبیعی همه انسان‌هاست، اگر این نیاز برآورده نشود یا اگر آدرس اشتباهی برای الگوگیری و سرمشق ش

مطالب مرتبط

بررسی چالش‏های نفی خشونت از منظر قرآن کریم

بررسی چالش‏های نفی خشونت از منظر قرآن کریم

موضوع بحث من علاوه بر بحث نفی خشونت «جنگ در اسلام» است، آیا در اسلام جنگ هست یا نیست؟ بعد از اینکه اثبات شد در اسلام جنگ وجود دارد و اسلام خواهان جنگ است، این پرسش مطرح است که آیا اسلام جنگ را به عنوان مسأله‌ی اولیه می‌داند یا به عنوان مسأله‌ی ثانویه؟ و آیا پیش از جنگ، مسأله‌ی صلح و زندگی مسالمت‌آمیز را مطرح می کند یا خیر؟ ب

فقه سلفی و نسبت آن با خشونت

فقه سلفی و نسبت آن با خشونت

موضوع بحث «فقه سلفی و نسبت آن با خشونت» است. اگر ما دو نکته را کنار هم قرار بدهیم، اهمیت این موضوع بیشتر روشن می‌شود. نکته‌ی اول آن است که از حدود 15-10 سال قبل تا الان، شاهد رشد یک پدیده‌ی بسیار مهم به نام خشونت مذهبی هستیم و چون غلبه با بحث‌های اسلامی است، می‌توانیم اسم آن را خشونت اسلامی در حوزه‌ی عمومی بنامیم که در همه جا شاهد آن هستیم. پدیده‌ای که هر روز، کم و بیش وجوه مخرب آن در درگیری‌های سوریه، جنوب غربی عراق و مصر دیده می‌شود. حتی در داخ

فقه سلفی و خشونت

فقه سلفی و خشونت

به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و هفتمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 23 فروردین ـ با موضوع "فقه سلفی و خشونت" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی»، با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.