محمدرضا بهشتی: دکتر فیرحی به دنبال جستجوی علمی حقیقت بود/ درگذشت فیرحی ضایعه جبران ناپذیری در عرصه علم و پژوهش است
سخنران:دکتر سید محمد رضا #بهشتی فقه و تجدد به روایت دکتر #فیرحی باحضور:حجت الاسلام دکتر شفیعی دکتر فراتی و حجت الاسلام دکتریزدانی مقدم
رحلت جانگداز اندیشور فرزانه و محقق متخلق و متواضع جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی عضوی شورای عالی مشورتی موسسه فهیم و نظریه پرداز فعال موسسه موجب تأثر شدید گردید .
نظریه پرداز: دکتر داود فیرحی
خدمت همه حضار اساتید و دوستان و پژوهشگران محترم سلام عرض میکنم. عنوان بحث «فقه تکفیر و تحولات جدید تکفیری در اهل سنت» است. فقه تکفیری یا فقه تکفیر چیز جدیدی نیست، و از قدیم بوده است؛ یعنی بخشی از فقه ما و عمر آن به اندازه کل دستگاه فقه و کل تمدن اسلامی است. فقط به تدریج در مصادیق و موضوع و نه در مفاهیم کلی تکفیر، دگرگونیهایی صورت گرفته است.
خلاصهای از بحث گذشته را عرض و بعد بحث امروز را دنبال میکنم. در جلسهی گذشته خدمت دوستان عرض کردیم که در جهان اسلام معاصر و بعد از فروپاشی عثمانی، شاهد 4 جریان بزرگ بودیم، که یکی از آنها امتداد جریانهای سنتی است، نوعی اسلام گرایی سنتی که از جمله معروفترین رهبران آن، آخرین شیخ الاسلام عثمانی مرحوم شیخ مصطفی صبری بود. جریان دوم جریان سکولار بود که به دو شاخهی چپ و راست؛ یعنی ناصری و کمالی تقسیم میشد. ویژگی این جریان این بود که بعد از خلافت عثمانی، به جریان حاکم تبدیل شدند و 3-2 خصلت عمده داشتن
با عرض سلام خدمت دوستان ارجمند، امیدوار هستم که بحث کوتاهی داشته باشم و نامفید وقت دوستان را نگیرم. عنوان بحثی که به ذهن من آمده بود «امکانات و محدودیت های فقه مشروطه» است و به این دلیل این قسمت را انتخاب کردم چون مدت ها درگیر بحث های فقهی سیاسی بودم و به دهنم آمد که بعضی نکات را با دوستان به اشتراک بگذارم و نظر دوستان را هم جویا شوم که آیا این بحث ها، بحث های قابل توجهی است یا حداقل نتایج علمی دارد یا ندارد؟ وقتی از فقه مشروطه صحبت میکنیم،
تأملی در مشروعیت امربهمعروف و نهی ازمنکر فراگفتاری تحولات تاریخ فقه سیاسی از زمان مشروطه تا کنون مسیری طی شده که عبارت است از دولت مبتنی بر قانون اساسی که نسبتی با قانون و شریعت داشته است. تحولات دو گونه است: سیاسی اجتماعی و دیگری تاریخ فقه که تاریخ فقه مورد بحث مي باشد. سؤال این است که اساساً در ایران چه اتفاقی در فقه شیعه رخ داده و آیا متفکران مسلمان توانستهاند نسبتی بین فقه و دولت مدرن برقرار کنند؟