تشیع و دولت ، نه سکولار ، نه رادیکال
میزگرد معرفی و بررسی کتاب: مفهوم قانون در ایران معاصر (دکتر داوود فیرحی)
محمدرضا بهشتی: دکتر فیرحی به دنبال جستجوی علمی حقیقت بود/ درگذشت فیرحی ضایعه جبران ناپذیری در عرصه علم و پژوهش است
در میزگرد «فقه و تجدد در اندیشه فیرحی» مطرح شد: استاد فیرحی تجدد را تجدید سنت می دانست/ فیرحی به دنبال تحول در نظام اجتهادی حوزه بود
دکتر داود فیرحی: در بحران کرونا با دو نوع خرافه ضدتجدد مواجه شدیم/ جامعه بحران زده بیشتر میل به خرافه پیدا می کند حجت الاسلام والمسلمین فیرحی در نشست مجازی موسسه فهیم که به صورت زنده از اینستاگرام پخش شد، با اشاره به پردامنه بودن موضوع قران، بحران اجتماعی و خرافه بیان داشت: خرافه که با مفاهیم دیگری همچون موهوم، افسانه و اسطوره مورد اشاره قرار می گیرد، پدیده گسترده ای است که در همه جوامع است اما در شرایط بحران های اجتماعی و نیز در جوامع با ساختار فکری باورهای متافیزیکی خاص بیشتر رشد می کند.
در کشور ما احزاب هستند ولی حکمرانی حزبی نیست و نتیجه آن فساد در احزاب است. الان حدود دویست حزب داریم که غالباً تبدیل به یک باشگاه یا هیئت شده اند. وی به تصویب دو قانون درباره احزاب در سال 1360 و 1395 اشاره کرد و تأکید کرد که قانون سال 95 مصوبه مجتمع تشخیص مصلحت نظام است و بر اساس مصلحت نظام تصویب و قانون شده است. و شورای نگهبان آن را تصویب نکرده است . در این قانون در تعریف کسب و مشارکت در قدرت و نقد و اصلاح حکومت تصریح شده است.
نظریه پرداز: حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی
به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و سی و سومین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 22 فروردین ماه ـ با موضوع "توسعه وجود مردم سالار در نظریه های فقهی معاصر شیعه" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی» و با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.
دکتر فیرحی: فقه تکفیر مطلب جدیدی نیست از قدیم بوده و بخشی از فقه ما است و عمر آن به اندازه کل دستگاه فقه و تمدن اسلامی است. امروزه فقط در مصداق و موضوع آن، شاهد دگرگونی هایی هستیم.
به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و هفتمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 23 فروردین ـ با موضوع "فقه سلفی و خشونت" با سخنرانی «حجت الاسلام و المسلمین دکتر داود فیرحی»، با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.
دکتر فیرحی: فاوت اساسی جنبشهای اخوانی و جنبشهای سلفی در استراتژی آن است که جنبشهای سلفی صراحت، سادگی را مورد توجه قرار میدهند و بر رسانه و ارتباط تأکید میکنند، اما جنبشهای اخوانی بیشتر بر تشکیلات و پیچیدگی آن تأکید داشته و بر این اساس برد زیادی در کشورهای اسلامی داشته و دارند.
استاد فیرحی: “اخوان”یها مدتها است از اندیشههای سلفی فاصله گرفتهاند. ریشه اینها به اصلاح در سلفیها بر میگردد. که اول توسط عبده صورت گرفته است .نکته دیگر تاکید بر اسلامگرایی بدون مذهب یا فرا مذهب است و این واژه خیلی کمک کرده که در چهارچوب هیچ یک از این چهارمذهب قرار نگرفته اند یکی از ایدههای مهم “اخوان” جمع بین جمع ناپذیرها است.
مقدمه (مقایسه فقه حکومت و فقه حکومتی) عنوان بحث بنده «روش شناسی فقه حکومت در دورۀ معاصر شیعه» است. برای اینکه بحث سامان پیدا کند، یک مقدمه کوتاه عرض کرده، سپس بحث اصلی خود را شروع میکنم.
بحث خودم را که تحت عنوان بررسی تطبیقی نظریه سیاسی محقق نائینی و صدر است در محورهای ذیل ارائه میدهم: تفاوت مبنایی این دو فقیه در فقه و استنباط احکام فقهی؛ استعارهای که این دو متفکر در تحلیل مسائل سیاسی به آن تکیه کردهاند (فرض بر این است که نظام سیاسی به یک چیزی تشبیه شود)؛ تفاوت انسان شناسی فقهی این دو فقیه؛. شریعت و قلمرو زندگی در نگاه این دو عالم فقیه. نائینی به دو حوزه شریعت و رُخَص در زندگی قائل است که در حوزه رُخَص خود انسان میتواند تصمیم بگیرد ولی صدر قلمرو زندگی را به حوزه نص و منطقة الفراغ تقسیم میکند که در منطقة الفراغ هم باید به نص عمل کند و احکام شرعی را هم در آنجا استخراج کند. نظام سیاسی از نگاه این دو فقیه.
تأملی در مشروعیت امربهمعروف و نهی ازمنکر فراگفتاری تحولات تاریخ فقه سیاسی از زمان مشروطه تا کنون مسیری طی شده که عبارت است از دولت مبتنی بر قانون اساسی که نسبتی با قانون و شریعت داشته است. تحولات دو گونه است: سیاسی اجتماعی و دیگری تاریخ فقه که تاریخ فقه مورد بحث مي باشد. سؤال این است که اساساً در ایران چه اتفاقی در فقه شیعه رخ داده و آیا متفکران مسلمان توانستهاند نسبتی بین فقه و دولت مدرن برقرار کنند؟