دیشب( ۱۱ آذرماه )در نشست موسسه فهیم شاهد برگزاری جلسه ی علمی بمناسبت گرامی داشت ایام سالگرد آیه الله هاشمی رفسنجانی (ره) بود . موضوع جلسه بررسی روششناسی تفسیر راهنما و با حضور اساتید محترم :استاد محمد علی مهدوی راد و دکتر محمد مرادی و دبیری دکتر محمود ملکی بود . در این جلسه مهندس یاسر هاشمی رفسنجانی ، استاد محمد سروش محلاتی ، استاد محمد علی ایازی و حجه الاسلام موسوی ( از دست اندر کاران فعلی مرکز فرهنگ و قرآن ) به ایراد سخن پرداختند.خلاصه این مباحث را در ادامه ببینید. استاد مهدویراد در آغاز بیان کرد: ایشان در نوشتن این تفسیر چون در شرایط زندان و سختی بوده با این وضع چنین اثری را نوشتهاند که نشاندهنده سیالیت دل و ذهن و اخلاص بوده که همین اخلاص هم سبب شده است تا شجره طیبهای شکل بگیرد.
در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) موسسه فهیم جلسه سخنرانی و ذکر توسل را با نظریه پردازی تفسیری استاد مهدوی راد برگزار کرد.
وی در آغاز گفت حقیقت این است آگاهی ما از سیره ائمه(ع) خیلی عمیق نیست. روزگار امام سجاد(ع) قطعا یکی از دشوارترین و تاریکترین و دهشتناکترین دوران و در عین حال درس آموزترین دوران است. برای فهم این مسئله باید برگردیم به قبل از حادثه عاشورا و آن 50 سال را سیر کنیم تا بفهمیم امام سجاد (ع) چه کرده است.
امشب شب شهادت کوثر قرآن، فاطمه زهرا(س) و به تعبیر لطیف یکی از شاعران خراسانی، شب شهادت مادر فرزندان آرزو است. این شب بهانه و زمینهای است برای آنکه امت مسلمان، دلدادگان به حق و شیفتگان معارف اهلبیت(ع) هر چه بیشتر با معارف، حقایق و آموزههای آن عزیزان آشنا شوند.
موقعيت حساس دوران امام سجاد بسم الله الرحمن الرحیم. قال الحسین علیه السلام «اللّهم إنّک تعلم أنّه لم یکن الذی کان منّا منافسته فی سلطان و لا التماس شیء من الفضول الحطام ولکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الإصلاح فی بلادک»[1]. و قال الصادق علیه السلام «ارتدّ الناس بعد الحسین
بحث را آغاز میکنیم در ادامة آن چه که در جلسة پیشین عرض کردم. برای این که یک اتصالی به بحث داشته باشیم برای بعضی از عزیزانی که احتمالاً نبودهاند و همچنین برای این که امشب دیگر بتوانیم بحث را جمع بکنم به قول عربها الهیکل عام البحث را عرض میکنم.
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. انه خیر ناصر و معین. «فلا و ربک لا یومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم». بحث از سنت و نگاه به سنت، از آن جهت برای ما با اهمیت است که سنت واقعه، نه سنت محکیه، عملاً عین قرآن است. همانگونه که در مراجعه به سرچشمه و منبع برای یافتن آموزههای دین از قرآن استفاده میکنیم، از سنت هم استفاده میکنیم و به همان اندازه که قرآن برای ما حجت است، سنت واقعه (یعنی سنتی که بتوان قطعاً و جزماً آن را به معصوم(ع) منسوب کرد)، نیز حجت است.
بسم الله الرحمن الرحیم. ابراز خرسندی میکنم از اینکه مؤسسه فهیم در جهت تحقیق و بررسی این گونه بحثها تلاش دارد. شاید ظاهر بحث این باشد که اینگونه بحثها نبش قبر بحثهای گذشتگان است ولی در واقع اینگونه نیست. در بحثی که در دانشگاه کاشان و برخی نشریات کشور داشتم گفتم که یکی از آسیبهای جدی پژوهشهای دینی معاصر ما کهنه زدگی از یک سو و روز زدگی از سوی دیگر است. یعنی گاهی آن طرف تاریخ ماندهایم و گاهی این طرف.