علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، شامگاه چهارشنبه، ۱۶ مهرماه، در نشست اربعینی مؤسسه فهیم که به صورت زنده در فضای مجازی…
استاد محمد اسفندیاری
استاد محمد عندلیب همدانی
استاد دکتر محسن الویری
آموزه های زیارت عاشورا استاد محمد عندلیب همدانی
یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری نداشتن الگو و سرمشق برای زندگی است. بیتردید این نیاز، نیازی واقعی است که همه انسانها به یک اسوه و سرمشق نیاز دارند. قرآن هم در راستای اجابت و پاسخگویی به همین نیاز بیان میکند: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛[1] نیاز به اسوه دارید و پیامبر9 بهترین اسوه، سرمشق و الگو است. این معرفی در راستای نیاز طبیعی همه انسانهاست، اگر این نیاز برآورده نشود یا اگر آدرس اشتباهی برای الگوگیری و سرمشق شدن به انسانها داده شود، طبیعتاً سمت و سوی زندگی مطلوب، معقول و مقبولی نخواهد داشت.
استاد محمد هادی یوسفی غروی
سیر تحلیلی مقتل نگاری های متاخر عاشورا -استاد محمد هادی یوسفی غروی
عرض خیر مقدم خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی و عرض خیر مقدم و تشکر از مشارکت استادان محترم -استاد اسفندیاری و استاد سبحانی- در این نشست و هماندیشی فکری مؤسسه فهیم. در آغاز امسال این موسسه نشست اول نظریهپردازی خویش را که با ماه محرم و صفر آغاز شده است، درباره موضوعی که مطلع هستید و برایش گرد هم آمدیم، آغاز کرده است. درباره نهضت اباعبدالله الحسین دو محور، رکن تشکیلدهنده قیام آن حضرت است که فراوان درباره آن سخن گفته شد و میگویند و کتاب نوشته شد و مینویسند: رکن نخست صحبت کردن و بحث کردن درباره چگونگی قیام و چگونگی ماوقع آن است و رکن دوم سخن گفتن و بحث کردن و اندیشیدن درباره چرایی قیام سیدالشهدا است که استادان محترم در این نشست به مسئله چرایی یا همان هدف نهضت اباعبدالله الحسین میپردازند.
اساتید محمد تقی سبحانی و محمد اسفندیاری
موضوع: مقایسه رفتاری و اخلاقی اردوگاه حسینی علیه السلام و یزیدی - استاد علی نظری منفرد
بازاندیشی اهداف قیام حسینی - نظریه پرداز: استاد احمد عابدینی
استاد مهدی مهریزی، زمان: شنبه 22 آبان
اساتید حسین عرب و دکتر صفری
دویست و شصتمین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه پژوهشی – فرهنگی فهیم شامگاه شنبه هشتم آبان ماه 95 با حضور جمع کثیری از اندیشه وران فضلا طلاب و دانشجویان و با نظریه پردازی حجت الاسلام دکتر محمد علی ایازی پیرامون کرامت اخلاقی در نهضت عاشورا در محل موسسه برگزار شد.
استاد حسین عرب و دکتر نعمت الله صفری
نظریه پرداز: استاد سید محمد علی ایازی - زمان: شنبه 8 آبان 95
به گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، یکصد و نود و ششمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته ـ شنبه 23 آذرماه ـ با موضوع "بررسی تحلیلی سیر مقتل نگاری عاشورا (2)" با سخنرانی «آیت الله محمد هادی یوسفی غروی» و با حضور اساتید، طلاب و پژوهشگران در محل موسسه فهیم قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد صحتی سردرودی: ابن تیمیه (متولد 661- متوفای 728 ق) فقیه و متکلّمی شیعه ستیز، و اینک شیخ الاسلامِ "سلفی"ها و "طالبانی"هاست که در حوزه عاشورا پژوهی دست کم به سه تحریف بزرگ دست زده است.
وی در آغاز گفت حقیقت این است آگاهی ما از سیره ائمه(ع) خیلی عمیق نیست. روزگار امام سجاد(ع) قطعا یکی از دشوارترین و تاریکترین و دهشتناکترین دوران و در عین حال درس آموزترین دوران است. برای فهم این مسئله باید برگردیم به قبل از حادثه عاشورا و آن 50 سال را سیر کنیم تا بفهمیم امام سجاد (ع) چه کرده است.
بسم الله الرحمن الرحیم. در این هفته آخرین شمارهی هفتهنامه افق حوزه، به دست من رسید. در آخرین صفحه، به طور معمول ابیاتی را مینویسند. یک قطعه شعر از طلبهی جوانی بود که منظومهی شعری داشت و به مصیبتها و اسیری اهل بیت(ع) و خبر معروف مسلم جصاص کوفی اشاراتی داشت. مرحوم محدث قمی در «منتهی الآمال» که آن را بعد از «نفس المهموم» نوشت،
علمای ما بطور مکرر در کتب متعدد تذکر دادند اولین کسی که در اخبار کربلا تتبع و آنها را جمع آوری و تدوین کرده است، شخصی به نام ابومخنف است. مخنف در عربی به معنای کسی است که توبینی حرف میزند. البته اسم خود او مخنف نیست، اسم جد او مخنف بوده است. او نوح بن یحیی بن سعید سالم ازدی غامدی کوفی بوده است. تاریخ وفات او در منابع ذکر شده، اما تاریخ ولادت ذکر نشده است که این یک امر طبیعی است، چون در اوائلی که شخص به دنیا میآید، خیلی شناخته شده نیست و منشاء اثر و محلی از اعراب ندارد،
ـ مجری: با عرض سلام و خوشآمدگویی به جمع فرهیخته حاضر، به خصوص اساتید برجسته و فاضل و بویژه بیت مکرم امام موسی صدر و دختر گرانقدر و فاضله ایشان. من برای آغاز، لازم است عرض کنم که موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم ، همانطور که از اسمش پیداست در سالهای اخیر فعالیتهای خوبی داشت، فعالیتهایی در حوزه فکر و اندیشه و هر هفته موفق میشود
مجری برنامه: بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت مهمانان گرامی برنامه، جناب استاد اسفندیاری و استاد مهرریزی خیر مقدم عرض میکنیم. موسسهی فهیم این توفیق را داشته است که به هر مناسبتی، زمینه و بستری که خاص یک موضوع علمی باشد را فراهم نماید. موسسه فهیم در ایام محرم و صفر، جلساتی در موضوع عاشورا پژوهی برگزار کرد که در این جلسه میخواهیم به نقد و بررسی کتاب استاد اسفندیاری با نام «از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه» بپردازیم. ابتدا از استاد اسفندیاری درخواست میکنم تا مختصری در مورد کتابشان توضیح دهند و زمینهی نگارش این کتاب را برای ما تبیین کنند. بعد خدمت استاد مهرریزی هستیم تا از بیانات و مباحثی که مطرح میکنند، استفاده نماییم.
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی لله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین.در آغاز سخن تشکر میکنم از جناب آقای دکتر قاضی زاده و همکاران محترم ایشان که جلسات روشنگرانه ای دارند و انشاءالله خداوند بر توفیقات شان بیافزاید. همچنین با عرض تشکر از شما حضار محترم. مقدمتاً عرض میکنم که مطالعات نقلی ما مثل مطالعات حدیثی، رجالی، تراجمی و تاریخی عمدتاً نقل محور هستند یعنی بر محور نقل ها میچرخند. ما میبینیم که مثلاً در کتاب های تاریخی، تراجم و رجال درباره ی یک واقعه ی تاریخی یا یک شخصیت چه گفته اند و بعد آنها را با هم مقایسه میکنیم و به نتیجه ای میرسیم.
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی لله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین. با کسب اجازه از سروران گرامی و اساتید محترم و تقدیر از برپایی این جلسه که انشاءالله بتوانیم در خدمت عزیزان باشیم. من صحبت خود را با شعری از مرحوم سیدجعفر حلی آغاز میکنم، ایشان میفرمایند «قد اسرح الدین منه شاکی ثقما و ما الی احد غیر الحسین شکی» دین بیمار شده بود و از این بیماری به غیر حسین(ع) شِکوه نبرد «فما رای السبط لدین الحنیفه شفا الا اذا دمه فی نصره سفکا» سبط پیامبر(ص) برای این بیمار، شفایی نیافت مگر اینکه خون او در راه دین ریخته شود.
شب اربعین شهادت سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین میباشد است. بحث نگاه به عاشورا و حرکت امام حسین از منظر فقهی است. نگاه ما تاریخی، کلامی، اجتماعی و سیاسی نیست بلکه نگاهی صرفاً فقهی است که نشان میدهد فقها با مستندات فقهی چگونه این قضیه را تحلیل کردهاند.